Brčko distrikt · Porezi, carine i devizno poslovanje
Zakon o porezu na dohodak
Institucionalna objava; broj glasila provjerite u izvorniku
Izvorni tekstInstitucionalni izvorSažetak
Predmet propisa: način utvrđivanja i p laćanja poreza na dohodak fizičkih lica u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Distrikt). (2) Prihodi od poreza na dohodak fizičkih lica prop isani ovim zakonom pripadaju budžetu Distrikta.
Izvorno institucionalno izdanje; nije objedinjeno sa kasnijim izmjenama · Skupstina Brcko distrikta BiH
Ključne tačke
Odabrane odredbe ovog izdanja.
- Šta propis uređuje
„Ovim zakonom propisuje se način utvrđivanja i p laćanja poreza na dohodak fizičkih lica u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Distrikt).”
Tekst propisa → - Dohodak od nagradnih igara
„Rezident iz člana 3 stava 1 tačke e) ovoga zak ona ima pravo na osnovni lični odbitak iz stava 1 ovoga člana.“. 8”
Član 24 → - Porezna prijava
„Prijava s podacima za utvrđivanje poreza na doh odak podnosi se mjesečno i godišnje u papirnatom ili elektroničkom obliku.”
Član 38 → - Definicije
„“nerezident”, u skladu sa ovim zakonom, je fi zičko lice koje na području Distrikta boravi manje od 183 dana;”
Član 2 →
Izvor i povezana dokumentacija
Podaci o izdanju i izvoru
Izvorno institucionalno izdanje; nije objedinjeno sa kasnijim izmjenama · Skupstina Brcko distrikta BiH · 39 stranica.
Tehničke provjere prijepisa su prošle. To ne potvrđuje potpunost izmjena, pravnu važnost niti podudarnost sa traženim izdanjem.
Informativni pregled dostupnog izdanja. Trenutno važenje i potpunost kasnijih izmjena nisu potvrđeni.
Sadržaj članova
44 / 44 odredbi
Tekst propisa
Neslužbena prečišćena verzija Zakona o porezu na do hodak sadrži: Zakon o porezu na dohodak (Službeni glasnik Brčko distrikta BiH, broj 60/10), Zakon o dopunama Zakona o porezu na dohodak (Službeni glasnik Brčko distrikta BiH, broj:14/17) i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak (Službeni glasnik Brčko distrikta BiH, broj 24/20).
ZAKON
O POREZU NA
DOHODAK
(Neslužbena prečišćena verzija)
DIO PRVI – OSNOVNE
ODREDBE
Član 1 (Predmet)
(1) Ovim zakonom propisuje se način utvrđivanja i p laćanja poreza na dohodak fizičkih lica u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Distrikt).
(2) Prihodi od poreza na dohodak fizičkih lica prop isani ovim zakonom pripadaju budžetu Distrikta.
Član 2
(Definicije)
Izrazi koji se koriste u ovom zakonu imaju sljedeće značenje:
a) “prihod” je bruto priliv ekonomskih koristi u o dređenom periodu ako dovodi do promjene u blagajni;
b) “dohodak” je razlika između svih prihoda i rash oda neophodnih za ostvarenje tih prihoda;
c) “nepovezani kupac i nepovezani prodavac” s u lica koja razmjenu dobara ili usluga vrše po tržišnoj vrijednosti;
d) “imovina” je nepokretna i pokretna imovina ko ja se iznajmljuje ili koja služi za obavljanje djelatnosti poreznog obveznika, kao i imovina koja je do momenta otuđenja služila u te svrhe;
e) “rezident Distrikta”, u skladu sa ovim zakonom, je fizičko lice koje:
1) ima prebivalište na području Distrikta,
2) na području Distrikta neprekidno ili sa prekidi ma boravi 183 ili više dana u bilo kojem poreznom periodu,
3) ima prebivalište u Distriktu, a na osnovu obavl janja nesamostalne djelatnosti izvan područja Distrikta ostvaruje prihode iz budže ta Distrikta;
f) “nerezident”, u skladu sa ovim zakonom, je fi zičko lice koje na području Distrikta boravi manje od 183 dana;
g) “stalno mjesto poslovanja” je mjesto gdje je dj elatnost registrirana.
Član 3
(Porezni obveznik)
2
(1) Obveznik poreza na dohodak je rezident Distrikt a i nerezident koji ostvaruje dohodak i to:
a) rezident koji ostvaruje dohodak na području Dist rikta i izvan područja Distrikta;
b) nerezident koji obavlja samostalnu djelatnost pu tem stalnog mjesta poslovanja na području Distrikta;
c) nerezident koji obavlja nesamostalnu djelatnost na području Distrikta;
d) nerezident koji ostvaruje prihod na području Dis trikta od pokretne i nepokretne imovine, autorskih prava, patenata, licenci, ulagan ja kapitala ili bilo koje druge djelatnosti koja rezultira ostvarenjem prihoda koji je oporeziv u skladu sa ovim zakonom ;1 „e) iznimno, rezidentom Distrikta smatra se i fizička osoba s prebivalištem u entitetima koja ostvaruje dohodak od nesamostalne djelatnosti kod poslodavca koji ima sjedište na području Distrikta.“ 2
(2) Kada više fizičkih lica zajednički ostvaruje do hodak porezni obveznik je svako fizičko lice posebno i to za udio koji ostvari u tako ostva renom dohotku.
Član 4
(Fizička lica koja ne podliježu oporezivanju)
(1) Obavezi obračunavanja i plaćanja poreza na doho dak ne podliježu sljedeća fizička lica koja imaju prebivalište na području Distrikta:
a) šefovi stranih diplomatskih misija;
b) osoblje stranih diplomatskih misija i članovi nj ihovih domaćinstava, ukoliko nisu državljani Bosne i Hercegovine;
c) šefovi stranih konzulata i konzularni funkcioner i ovlašteni da obavljaju konzularne funkcije i članovi njihovih domaćinstava, ukoliko n isu državljani Bosne i Hercegovine;
d) funkcioneri i stručnjaci programa za tehničku po moć Organizacije ujedinjenih naroda i njenih specijaliziranih agencija, ukoliko nisu državljani Bosne i Hercegovine;
e) profesionalni konzuli, pripadnici konzulata i os oblje konzulata, ukoliko su ta lica pripadnici države koja ih je odaslala;
f) počasni konzuli stranih država za primanja koja dobijaju od države koja ih je imenovala za vršenje konzularnih funkcija, ukoliko nisu državljani Bosne i Hercegovine;
g) fizička lica koja rade kao posluga u stranim dip lomatskim i konzularnim predstavništvima i međunarodnim organizacijama, uko liko nisu državljani Bosne i Hercegovine, i to na dohodak koji ostvare od svoje države ili međunarodne organizacije na osnovu plate i drugih nadoknada za svoju diplomatsk u, konzularnu i druge aktivnosti.
(2) Oporezivanju ne podliježu fizička lica – rezide nti Distrikta koja se nalaze u radnom odnosu sa Uredom Visokog predstavnika za Bosnu i He rcegovinu.
Član 5
1 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
2 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
3 (Predmet oporezivanja)
Porezom na dohodak oporezuju se dohoci koje porezni obveznik ostvari od:
a) nesamostalne djelatnosti;
b) samostalne djelatnosti;
c) imovine i imovinskih prava; 4
d) ulaganja kapitala;
e) učešća u nagradnim igrama.
Član 6 (Prihodi koji se ne smatraju dohotkom)
Prihodi koji se, u smislu ovog zakona, ne smatraju dohotkom su:
a) prihod na osnovu učešća u raspodjeli dobiti priv rednih društava kao što su: dividende ili udjeli i prihodi od otuđenja finansijskih instrumenata;
b) penzija rezidenta, bilo da je stečena u inozemst vu ili u Bosni i Hercegovini;
c) novčana pomoć i druga primanja ostvarena na osno vu posebnih entitetskih propisa ili propisa Distrikta o pravima ratnih vojnih invalida i civiln ih žrtava rata, osim plate;
d) socijalna pomoć;
e) dječiji dodatak i novčana sredstava za opremu no vorođenčeta;
f) nasljedstvo i poklon u skladu s propisima o nasl jeđivanju zaključno s drugim nasljednim redom;
g) prihod od prodaje imovine koja je korištena u li čne svrhe;
h) naknada štete u slučaju elementarnih nepogoda;
i) naknada iz osiguranja ili druga naknada štete n ačinjene na imovini u iznosu koji je potreban za zamjenu ili popravku oštećene imovine;
j) osvojena, odnosno dobijena nagrada u novcu, stv arima, pravima za pokazano znanje u kvizovima i drugim sličnim takmičenjima;
k) prihod zaposlenika na osnovu naknada, pomoći i n agrada isplaćeni od poslodavca za jedan porezni period najviše do iznosa utvrđenog posebnim propisom;
l) nagrade za izuzetna dostignuća u oblasti obrazov anja, kulture, nauke i druge koje dodjeljuju državni, entitetski ili organi Distrikta povodom ob ilježavanja značajnih datuma;
m) podsticaji za privredni razvoj, koji se dodjeljuju u skladu s pos ebnim propisima.
„Član 7 (Prihodi na koje se ne plaća porez na dohodak)
Prihodi koji se smatraju dohotkom, a na koje se ne plaća porez na dohodak su:
a) prihodi po osnovu naknade za vrijeme nezaposlen osti,
b) prihodi invalidnih osoba koje su zaposlene u po duzeću, ustanovi ili radionici za radno i profesionalno osposobljavanje i rehabilitaciju invalida,
c) prihodi po osnovu naknada za tjelesna oštećenja , umanjenu radnu sposobnost i naknada za pretrpljenu neimovinsku štetu,
d) prihodi po osnovu naknada štete zaposlenicima po osnovu posljedica nesreće na radu,
e) prihodi po osnovu nagrada članovima Akademije n auka i umjetnosti Bosne i Hercegovine i nagrada za tehničko-tehnološke inovacije, 5
f) naknade osuđenim osobama za vrijeme odsluženja kazne u odgojno-popravnim odnosno kazneno-popravnim ustanovama,
g) prihodi po osnovu stipendija učenika i studenat a na redovnom školovanju do visine od 75 % (sedamdeset pet posto) prosječne neto plate pr ema posljednjem objavljenom podatku Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine – Podružnica Brčko (u daljnjem tekstu: nadležni organ za statistiku),
h) prihodi koje ostvare učenici i studenti putem u čeničkih, studentskih i omladinskih zadruga tokom jedne kalendarske godine do iznosa os novnog ličnog odbitka iz člana 25 stava 1 ovoga zakona,
i) nagrade koje učenici ili studenti osvoje na ta kmičenjima u okviru obrazovnog sistema i organizovanim školskim i visokoškolskim takmičenjima,
j) dobici ostvareni sudjelovanjem u nagra dnim igrama koje organizuju preduzeća u propagandne svrhe, a koji se isključi vo odnose na proizvod ili paket proizvoda iz vlastitog proizvodnog asortimana, ako tržišna vrijednost takvih dobitaka nije veća od 1.000,00 KM,
k) prihodi po osnovu kamate na štednju u bankama, štedionicama i štedno-kreditnim zadrugama, bankovnim računima i kamate na državne obveznice, obveznice koje izdaju entiteti ili obveznice Distrikta,
l) prihodi po osnovu zateznih kamata na isplaćene plate i razlike plata po odlukama nadležnih sudova,
m) prihodi fizičkih osoba po osnovu ugovora o zakup u nepokretne imovine koji između sebe zaključuju bračni partneri, roditelji i djeca, djedovi ili bake (nene) i unučad.“ 3
3 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
6
7
Član 8
(Osnovica poreza na dohodak)
(1) Osnovica poreza na dohodak rezidenta je razlika između ukupnih oporezivih prihoda stečenih u jednom poreznom periodu i ukupnih odbita ka koji se mogu priznati u vezi sa sticanjem tog prihoda kao što su preneseni gubitak , rashodi nužni za sticanje tog prihoda i lični odbitak.
(2) Osnovica poreza na dohodak nerezidenta iz člana 3 stava 1 tački b), c) i d) ovog zakona je razlika između ukupnih oporezivih prihoda stečenih u jednom poreznom periodu i ukupnih odbitaka koji se mogu priznati u vezi sa sticanjem tog prihoda kao što su preneseni gubitak i rashodi nužni za sticanje to g prihoda.
(3) Prihodi i rashodi na osnovu kojih se utvrđuje o porezivi dohodak utvrđuju se po principu blagajne.
Član 9
(Porezni period)
(1) Porez na dohodak se utvrđuje i plaća za kalenda rsku godinu (u daljnjem tekstu: porezni period).
(2) Porezni period može biti kraći od kalendarske g odine u slučaju ako:
a) rezident u toku kalendarske godine postane nerez ident ili obrnuto,
b) u skladu s odredbama ovog zakona, rezidentu post aje ili prestaje svojstvo poreznog obveznika.
(3) U slučajevima iz stava 2 ovog člana prava iz čl ana 25 ovog zakona računaju se u korist poreznog obveznika na pune mjesece.
Član 10
(Stopa poreza na dohodak)
8
Porez na dohodak plaća se po stopi od 10%.
DIO DRUGI – UTVRĐIVANJE PRIHODA I RASHODA
GLAVA I – PRIHODI I RASHODI OD NESAMOSTALNE DJELATNOSTI
“Član 11 (Prihodi od nesamostalne djelatnosti)
(1) Prihodom od nesamostalne djelatnosti smatra se bruto plata koju zaposleniku isplaćuje poslodavac na osnovu ugovora o radu, odno sno radnog odnosa ili daje u stvarima, koristima, protivuslugama i u vidu premij a i drugih prihoda za rad obavljen prema njegovim uputama, osim prihoda iz članova 6 i 7 ovoga zakona.
(2) Oporezivim prihodima od nesamostalne djelatnosti smatraju se i:
a) dodatni prihod na osnovu naknada, pomoći i sličn o koje poslodavac isplati zaposlenicima iznad iznosa utvrđenih posebnim propisima,
b) plata koju umjesto poslodavca isplati druga osoba,
c) korist koja se primi na osnovu nesamostalne djelatnosti, a odnosi se na:
1) korištenje vozila i drugih sredstava za lične p otrebe,
2) smještaj, hranu kao i korištenje drugih dobara i usluga koji su besplatni ili po cijeni koja je niža od tržišne cijene,
3) odobrene beskamatne kredite ili kredite s kamat nom stopom koja je niža od tržišne kamatne stope,
4) izmirivanje ličnih troškova od poslodavca,
5) izmirivanje ili oprost dužničke obaveze od posl odavca,
6) topli obrok iznad iznosa od 1,4 % (jedan zarez četiri posto) osnovnog ličnog odbitka iz člana 25 stava 1 ovoga zakona za svaki dan koji je zaposlenik proveo na radu,
d) zaostale plate odnosno razlike plata koje se od nose na protekle porezne periode, a koje se zaposleniku ili bivšem zaposleni ku isplaćuju u tekućem poreznom periodu na osnovu sudske presude,
e) svi drugi prihodi nastali na osnovu i u vezi s nesamostalnom djelatnoš ću.
(3) Prihodi koji ne ulaze u dohodak od nesamostalne djelatnosti i koji ne podliježu oporezivanju su : 9
a) pomoć za gubitak nastao kao posljedica elementa rne nepogode i pomoć po osnovu ozljeda i bolesti koje isplaćuje poslodavac zaposleniku ili članu njegove porodice do visine utvrđene posebnim propis ima koji regulišu ovu oblast,
b) troškovi smještaja koji poslodavac osigurava za posleniku u mjestu gdje se obavlja djelatnost ako je neophodno korištenje smje štaja za zaposlenika s ciljem obavljanja radnih zadataka,
c) pokloni koje poslodavci daju zaposleniku prilik om praznika i blagdana do iznosa od 30 % (trideset posto) prosječne neto plate u Distri ktu za taj mjesec, najviše jednom godišnje,
d) otpremnina u slučaju otkaza ugovora o radu u sk ladu sa zakonima koji regulišu rad i radne odnose i kolektivnim ugovorom.“ 4
Član 12
(Rashodi od nesamostalne djelatnosti)
Rashodima koji se oduzimaju od prihoda prilikom utv rđivanja dohotka od nesamostalne djelatnosti smatraju se uplaćeni obavezni doprinosi iz plate u skladu sa važećim propisima, i to doprinos za:
a) penzijsko i invalidsko osiguranje (u daljnjem te kstu: PIO);
b) zdravstveno osiguranje;
c) osiguranje od nezaposlenosti.
GLAVA II – DOHODAK OD SAMOSTALNE
DJELATNOSTI
Član 13
(Pojam dohotka od samostalne djelatnosti)
Dohotkom od samostalne djelatnosti smatra se dohoda k koji fizičko lice ostvari samostalnim trajnim obavljanjem djelatnosti kojom s e bavi kao osnovnim ili dopunskim zanimanjem s ciljem ostvarenja dohotka, koji predst avlja razliku između poslovnih prihoda i poslovnih rashoda koji su nastali u poreznom peri odu.
Član 14
(Vrste dohodaka od samostalne djelatnosti)
(1) U vrste dohotka od samostalne djelatnosti ubraj aju se dohoci od:
a) obrta i djelatnosti srodnih obrtu;
b) poljoprivrede i šumarstva;
c) slobodnih zanimanja;
d) drugih samostalnih djelatnosti.
4 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20) 10
(2) Pod obrtom i djelatnostima srodnim obrtu, u smi slu stava 1 tačke a) ovog člana, smatraju se: zanatska, trgovačka, ugostiteljska, tr ansportna, turistička djelatnost i djelatnosti posredovanja pri davanju stvari u zakup , podzakup i slično.
(3) Dohodak ostvaren obradom zemljišta, eksploataci jom šumskog bogatstva i upotrebom proizvoda dobijenih obavljanjem tih djelatnosti sma tra se dohotkom od samostalne djelatnosti u poljoprivredi i šumarstvu. Fizičko li ce, koje ostvaruje dohodak obavljanjem poljoprivredne i šumarske djelatnosti, obveznik je poreza na dohodak, ako je na osnovu ove djelatnosti, istovremeno, i obveznik poreza na doda tu vrijednost.
(4) Slobodnim zanimanjem, u smislu stava 1 tačke c) ovog člana, smatra se:
a) samostalna djelatnost zdravstvenih radnika, vete rinara, advokata, notara, revizora, poreznih savjetnika, računovođa, inženjera, arhitek ata, prevodilaca, turističkih vodiča i druge slične djelatnosti; 11
b) samostalna djelatnost naučnika, književnika, izu mitelja i druge slične djelatnosti;
c) samostalna predavačka djelatnost, odgojna djelatnos t i druge slične djelatnosti;
d) samostalna djelatnost novinara, umjetnika i sportis ta.
(5) Drugom samostalnom djelatnošću, u smislu stava 1 tačke d) ovog člana, smatraju se:
a) djelatnost članova predstavničkog organa vlasti;
b) djelatnost članova skupština, nadzornih odbora i upravnih odbora pravnih lica i stečajnih upravitelja;
c) povremene samostalne djelatnosti kao što su: pov remene djelatnosti naučnika, umjetnika, stručnjaka, novinara, sudskih vještaka, trgovačkih putnika, akvizitera, sportskih sudija i delegata, i druge djelatnosti ko je se obavljaju uz neku osnovnu samostalnu ili nesamostalnu djelatnost.
Član 15
(Poslovni prihodi)
(1) Poslovnim prihodom (u daljnjem tekstu: prihod) od samostalne djelatnosti smatraju se svi prihodi stečeni iz bilo kojeg izvora, primljeni u gotovini, stvarima i uslugama, koji su ostvareni samostalnim ili zajedničkim obavljanje m djelatnosti, bez obzira na to da li je fizičko lice registrirano ili nije za obavljanje te djelatnosti.
(2) Ako je prihod ostvaren u vidu imovine, osim got ovog novca, i u vidu usluga, iznos prihoda jednak je tržišnoj vrijednosti dobijene imo vine ili izvršene usluge.
(3) Tržišna vrijednost, u smislu stava 2 ovog člana , predstavlja iznos koji bi samostalni nepovezani kupac platio samostalnom nepovezanom pro davcu, u isto vrijeme i na istom mjestu, za ista ili slična dobra i usluge pod uslov ima fer konkurencije.
(4) Prihodom od samostalne djelatnosti smatraju se i tržišne vrijednosti ekonomskih dobara i usluga izuzetih i datih bez naknade ili po cijeni nižoj od tržišne cijene, a čije izuzimanje nije uslijedilo na osnovu obavljanja sam ostalne djelatnosti.
Član 16
(Poslovni rashodi)
(1) Poslovni rashodi (u daljnjem tekstu: rashodi) k oji se mogu odbiti od prihoda su plaćeni troškovi u toku jednog poreznog perioda koji su u p otpunosti, izričito i direktno povezani sa obavljanjem te samostalne djelatnosti.
(2) Rashodi koji se mogu odbiti su i:
a) godišnje takse ili obaveze plaćene stručnim udru ženjima ili strukovnim komorama, ukoliko su vezani uz ekonomsku aktivnost poreznog o bveznika;
b) rashodi koji su nastali korištenjem automobila z a obavljanje samostalne djelatnosti poreznog obveznika, uključujući gorivo i održavanje automobila;
c) plaćeni doprinosi za zaposlenike i za sebe u skl adu sa posebnim propisima;
d) troškovi nastali u vezi sa edukacijom zaposlenik a;
e) koristi ili naknade date zaposlenicima koje su u ključene u plate zaposlenika do propisanog iznosa; 12
f) plaćeni porez na imovinu i takse, koji se prizn aje u skladu sa ovim zakonom;
g) kamate na kredite i kamate na pozajmice koji se kor iste u svrhu poslovanja;
h) nagrade zaposlenicima isplaćene u skladu sa posebni m propisima;
i) troškovi putovanja u skladu sa posebnim propisi ma;
j) trošak ishrane do iznosa iz člana 11 stava 2 ta čke c) “alineje 6.”5
(3) Rashodi koji se mogu odbiti, ukoliko postoji vj erodostojna dokumentacija, su i:
a) oglašavanje, odnosi s javnošću i promotivni materij al u visini do 3% prihoda ostvarenog u poreznom periodu;
b) troškovi reprezentacije u visini do 1% prihoda o stvarenog u poreznom periodu;
c) sponzorstvo u visini do 1% prihoda ostvarenog u poreznom periodu, u svrhu podrške naučnih, zabavnih i sportskih aktivnosti koje se ob avljaju u Distriktu;
d) donacije u visini do 0,5% prihoda ostvarenog u p oreznom periodu, datih u robi, predmetima ili novcu doznačenom na žiroračun, u kul turne, odgojno-obrazovne, naučne, zdravstvene, humanitarne, sportske i vjersk e svrhe, udruženjima i drugim licima koja djelatnost obavljaju u skladu s posebni m propisima.
(4) Licima koja ostvaruju dohodak od povremene samo stalne djelatnosti iz člana 14 stava 5 tačke c) ovog Zakona, rashodi se priznaju u visini 20% ostvarenog prihoda.
(5) Licima koja kao naučnici, umjetnici, stručnjaci , novinari i druga lica u okviru djelatnosti iz člana 14 stava 5 tačke c) ovog zakon a ostvaruju autorske naknade, rashodi se priznaju u visini 30% ostvarenog prihoda ili u stvarnom iznosu.
(6) Rashodi koji se ne mogu odbiti su:
a) plaćeni porezi na dohodak u Distriktu;
b) kazne i kamate plaćene zbog kršenja zakona i dru gih propisa;
c) rashodi koji nisu nastali u vezi sa sticanjem do hotka;
d) rashodi koji su registrirani u poslovnim knjigam a za koje ne postoji dokumentacija;
e) premije osiguranja koje plaća poslodavac za svog zaposlenika, osim ukoliko su premije uključene u platu zaposlenika;
f) rashodi koji su nastali u vezi s poslovanjem pov ezanih lica u mjeri u kojoj prelaze tržišnu vrijednost dobara ili usluga na tržištu;
g) gubici od prodaje ili prijenosa imovine između p ovezanih lica;
h) donacije političkim strankama ;6 “i) rashodi koji su nastali po osnovu ugovora o zak upu nepokretne imovine zaključenog u skladu s članom 7 tačkom m) ovoga zakona.“ 7
Član 17
(Amortizacija)
5 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20) 6 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20) 7 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
13
(1) Amortizacija se može priznati kao rashod za sta lna sredstva koja su unesena u popis dugotrajne imovine.
(2) Imovina koja se amortizuje, a čija je nabavna v rijednost manja od 1.000,00 KM, može se odbiti u potpunosti u godini nabavke pod uvjetom da je stavljena u funkciju.
(3) Nabavna vrijednost računarskog hardvera i softvera može se odbiti u potpunosti u godini nabavke pod uslovom da su oni stavljeni u funkciju.
(4) Amortizacija se priznaje samo na sredstva koja se koriste na području Distrikta. 14
(5) Način i stope obračuna amortizacije se utvrđuju Pravilnikom o primjeni Zakona o porezu na dohodak (u daljnjem tekstu: Pravilnik) ko ji donosi direktor Direkcije za finansije (u daljnjem tekstu: direktor).
Član 18
(Zajedničko poslovanje)
(1) Ako više lica ostvaruje dohodak zajedničkim oba vljanjem samostalne djelatnosti, svako od njih plaća porez na dio koji mu pripada od zajednički ostvarenog dohotka.
(2) Dohodak, koji ostvari fizičko lice zajedničkim obavljanjem samostalne djelatnosti iz člana 14 stava 1 tački a), b) i c) ovog zakona, utv rđuje se kao jedinstveni dohodak koji se dijeli svakom od učesnika u dohotku u omjeru koj i je utvrđen međusobnim ugovorom, a ako to nije utvrđeno ugovorom, dohodak se dijeli na jednake dijelove.
(3) Dijelu dohotka ili gubitka koji pripada pojedin cu na osnovu zajednički ostvarenog dohotka utvrđenog u skladu sa stavom 2 ovog člana, dodaju se i prihodi koje je svako od njih ostvario za svoj rad, kao i druge naknade, ako su kao poslovni rashodi smanjile zajednički ostvareni dohodak. Od dijela dohotka ili gubitka svakog lica utvrđenog u skladu sa stavom 2 ovog člana odbijaju se rashodi koji su nastali pojedinom licu a koji, kao rashodi, nisu uticali na smanjenje dohotka od zajed ničke djelatnosti.
(4) Lica koja ostvaruju zajednički dohodak obavezna su imenovati nosioca zajedničke djelatnosti koji je odgovoran za vođenje poslovnih knjiga, plaćanje poreznih i drugih obaveza, podnošenje prijava i izvršavanje drugih pr opisanih obaveza koje proizlaze iz zajedničke djelatnosti i zajedničke imovine i imovi nskih prava. Nerezident, kao supreduzetnik, ne može biti imenovan za nosioca zaj edničke djelatnosti.
(5) Nosilac zajedničke djelatnosti iz stava 4 ovog člana obavezan je po isteku poreznog perioda podnijeti prijavu o utvrđenom dohotku od za jedničke djelatnosti, u zakonom propisanom roku.
Član 19
(Zajednički dohodak od imovine i imovinskih prava)
Zajednički dohodak od imovine i imovinskih prava ut vrđuje se u skladu s članovima 21 i 22 ovog zakona.
Član 20
(Poslovne knjige i evidencije)
(1) Obveznik poreza, koji obavlja samostalnu djelat nost iz člana 14 stava 1 tački a), b) i c) ovog zakona, dužan je utvrditi dohodak na osnovu po dataka iz poslovnih knjiga i evidencija, koje se mogu voditi i u elektroničkom obliku.
(2) Poslovne knjige i evidencije iz stava 1 ovog čl ana su:
a) knjiga prihoda i rashoda;
b) knjiga prometa;
c) knjiga nabavke, upotrebe repromaterijala i gotov ih proizvoda; 15
d) popisna lista dugotrajne imovine;
e) evidencije o potraživanjima i obavezama.
(3) Porezni obveznik dužan je u knjizi prihoda i ra shoda ili drugim evidencijama osigurati podatke o ostvarenom dnevnom prometu i ostalim poda cima o poslovanju.
(4) Za svaki dnevni promet, prodaju, odnosno obavlj enu uslugu, porezni obveznik dužan je izdati dokument kojim se dokazuje izvršeni promet.
(5) Poslovne knjige i evidencije vode se po princip u blagajne.
(6) Princip blagajne znači da se za poreznog obvezn ika prihod smatra stvarno primljenim prihodom u trenutku kada je poreznom obvezniku stav ljen na raspolaganje i kada je primljen u njegovu korist, a rashodi se smatraju ra shodom kada su plaćeni.
(7) Poslovne knjige i evidencije koje je dužan vodi ti svaki porezni obveznik, s obzirom na vrstu djelatnosti koju obavlja, utvrđuju se Praviln ikom.
GLAVA III – DOHODAK OD IMOVINE I IMOVINSKIH
PRAVA Član 21 (Dohodak od imovine)
(1) Dohodak od imovine uključuje prihod ostvaren:
a) iznajmljivanjem nepokretne imovine;
b) otuđenjem nekretnina;
c) iznajmljivanjem opreme, transportnih vozila i dr uge pokretne imovine, ukoliko iznajmljeni predmeti ne služe za obavljanje samosta lne djelatnosti.
(2) Otuđenjem nekretnina, u smislu stava 1 tačke b) ovog člana, smatra se prodaja, zamjena i drugi prenos nepokretne imovine uz naknad u.
(3) Izuzetno, otuđenjem nekretnina smatra se i pren os nepokretne imovine bez naknade, a u skladu s članom 6 tačkom f) ovog zakon a.
(4) Poreznu osnovicu kod otuđenja nekretnina čini r azlika između prihoda utvrđenog prema tržišnoj vrijednosti nekretnine koja se otuđu je i nabavne vrijednosti uvećane za rast proizvođačkih cijena industrijskih proizvoda.
(5) Prihodi ostvareni davanjem u zakup i prodajom z emljišta koje se može koristiti u poljoprivredne svrhe ili za obavljanje poslova iz o blasti šumarstva, smatraju se dohotkom od imovine.
(6) Rashodi nastali prilikom otuđenja nekretnina mo gu se priznati u stvarnom iznosu. 16
(7) Rashode vezane za prihod od iznajmljivanja imov ine porezni obveznik može ostvariti:
a) odbijanjem stvarnih troškova po principu blagajn e ili
b) priznavanjem troškova u procentu od ostvarenog p rihoda.
(8) U slučaju kada se porezni obveznik odluči za pr ocentualno odbijanje troškova iz stava 7 tačke b) ovog člana, ta metoda primjenjuje se tokom tekućeg porezog perioda i tokom pet narednih uzastopnih poreznih perioda i to na sve do hotke od iznajmljivanja imovine.
(9) Troškovi koji se priznaju u procentu od prihoda ostvarenog na osnovu iznajmljivanja imovine iznose:
a) 30% prihoda ostvarenog od iznajmljivanja nepokre tne i pokretne imovine,
b) 50% prihoda ostvarenog od iznajmljivanja stanova , soba i kreveta putnicima i turistima.
(10) Nekretninama se, u smislu stava 1 tačke b) ovo g člana, smatraju zemljišta, kuće, stanovi i slično.
(11) Izuzetno, ne oporezuje se dohodak ostvaren pro dajom nekretnina:
a) koje su do otuđenja služile za stanovanje porezn og obveznika ili uzdržavanih članova njegove uže porodice;
b) kao ni dohodak ostvaren otuđenjem nekretnina nak on tri godine od dana sticanja tih nekretnina.
Član 22
(Dohodak od imovinskih prava)
(1) Dohodak od imovinskih prava uključuje prihode o stvarene otuđenjem, odnosno prodajom, ustupanjem, zamjenom ili drugim prijenoso m uz naknadu – autorskih prava, patenata, licenci, franšiza i ostale imovine koja s e sastoji samo od prava.
(2) Dohodak od vremenski ograničenog ustupanja prav a, koji se odnosi na autorska prava i prava industrijskog vlasništva, oporezuje se kao do hodak od imovinskih prava, samo onda kada se ne radi o dohotku koji se oporezuje kao doh odak od samostalne djelatnosti.
(3) Osnovica oporezivanja dohotka od imovinskih pra va je razlika između prihoda utvrđenih prema tržišnoj vrijednosti imovinskog pra va koje se prodaje, ustupa ili zamjenjuje uz naknadu i nabavne vrijednosti uvećane za rast proizvođačke cijene industrijskih proizvoda.
(4) Rashodi, koji se mogu odbiti od prihoda ostvare nog prodajom imovinskih prava, priznaju se u stvarnom iznosu na osnovu principa bl agajne.
(5) Rashodi koji se mogu odbiti od prihoda ostvaren ih od vremenski ograničenog ustupanja imovinskih prava iznose 20% od prihoda os tvarenog po tom osnovu. 17
GLAVA IV – DOHODAK OD ULAGANJA KAPITALA I NAGRADNIH IGARA
Član 23
(Dohodak od ulaganja kapitala)
(1) Dohodak od ulaganja kapitala koji podliježe opo rezivanju je prihod ostvaren na osnovu kamata od zajmova.
(2) Kod utvrđivanja dohotka od ulaganja kapitala, r ashodi se ne mogu odbiti.
Član 24
(Dohodak od nagradnih igara)
(1) Dohodak od nagradnih igara čini vrijednost svak e pojedinačne nagrade ili dobitka ostvarenog učešćem u nagradnim igrama koji je dobitniku isplać en u novcu, proizvodima, uslugama ili pravima, osim nagrada i dobitaka iz člana 6 stava 1 tačke j) i člana 7 stava 1 tačke j) ovog zakona.
(2) Osnovicu za obračun poreza na dobitke iz stava 1 ovog člana čini svaki pojedinačno ostvareni dobitak, ostvaren učešćem u nagradnim igrama u skla du s članom 6 stavom 1 tačkom j) i članom 7 stavom 1 tačkom j) ovog zakona, čija je pojedinačna vrijednost veća od 1.000,00 KM.
(3) Ako se dobici sastoje od stvari, usluga ili pra va, osnovicu poreza čini tržišna vrijednost stvari, usluga ili prava u momentu ostvarenja dobit ka.
(4) Kod utvrđivanja dohotka iz stava 1 ovog člana r ashodi se ne odbijaju.
DIO TREĆI – USKLAĐIVANJE DOHOTKA
“Član 25 (Lični odbitak)
1) Osnovni lični odbitak rezidentnog poreznog obvez nika iznosi 6.000,00 KM na godišnjem nivou, odnosno 500,00 KM mjesečno.
(2) U skladu s članom 5 ovoga zakona rezidentnom po reznom obvezniku ukupan iznos ostvarenog dohotka umanjuje se za osnovni lični odb itak iz stava 1 ovoga člana za porezni period za koji postoji obaveza plaćanja poreza.
(3) Ako porezni period iz stava 1 ovoga člana kraće od kalendarske godine, osnovni lični odbitak razmjerno se umanjuje i računa u korist poreznog obveznika na puni mjesec.
(4) Rezidentnom poreznom obvezniku osnovni lični od bitak iz stava 1 ovoga člana može se uvećati za 50 % (pedeset posto) za bračnog partnera i djecu do navršenih 27 godina starosti koji se smatraju izdržavanim članom uže porodice.
(5) Rezidentnom poreznom obvezniku za utvrđenu vlas titu invalidnost i invalidnost svakog izdržavanog člana uže porodice može se uvećati osno vni lični odbitak iz stava 1 ovoga člana za 10 % (deset posto) na svakih utvrđenih 20 % (dvades et posto) invaliditeta.
(6) Rezidentnom poreznom obvezniku za izdržavanog č lana uže porodice osnovni lični odbitak može se uvećati za 50 % (pedeset posto) od osnovnog ličnog odbitka za utvrđenu trajnu invalidnost na osnovu rješenja nadležnog organa.
(7) Lični odbitak poreznog obveznika utvrđuje se ka o zbir osnovnog ličnog odbitka iz stava 1 ovoga člana i ličnog odbitka iz stavova 4, 5 i 6 ovoga člana. 18
(8) Rezidentni porezni obveznik može lični od bitak uvećati za uplaćene premije za životno osiguranje koje ima karakter štednje do vis ine od 30 % (trideset posto) osnovnog ličnog odbitka iz stava 1 ovoga člana. 19
(9) Rezidentni porezni obveznik može lični odbitak uvećati i za iznos kamate plaćene na stambeni kredit.
(10) Pod kamatom iz stava 9 ovoga člana podrazumije va se kamata plaćena u poreznoj godini na stambeni kredit koji je porezni obveznik uzeo s ciljem rješavanja svog stambenog pitanja, i to za prvu nekretninu.
(11) Pravo iz stava 9 ovoga člana prestaje otplatom tog stambenog kredita.
(12) Porezni obveznik koji ostvaruje pravo iz stava 9 ovoga člana godišnje dostavlja Poreznoj upravi dokaz o plaćenoj kamati na stambeni kredit.
(13) Uvećanje ličnog odbitka iz stava 9 ovoga člana priznaje se nakon ličnog odbitka u konačnom obračunu poreza na dohodak na osnovu podne sene godišnje porezne prijave i potvrde banke o visini plaćene kamate na stambeni kredit.
(14) Rezidentni porezni obveznik može lični odbitak uvećati i za iznos troškova školovanja djece.
(15) Pod troškovima školovanja iz stava 14 ovoga člana podrazumijeva se uplata školarine.
(16) Porezni obveznik koji ostvaruje pravo iz stava 14 ovoga člana godišnje dostavlja Poreznoj upravi dokaz o plaćenoj školarini.
(17) Uvećanje ličnog odbitka iz stava 14 ovoga član a priznaje se nakon ličnog odbitka u konačnom obračunu poreza na dohodak na osnovu podne sene godišnje porezne prijave i potvrde o plaćenoj školarini.
(18) Izdržavani član uže porodice iz stavova 4 i 5 ovoga člana je fizička osoba čiji dohodak i drugi prihodi u godini za koju se utvrđuj e porez na dohodak ne prelaze iznos iz stava 1 ovoga člana.
(19) Ako više osoba izdržava istog člana ili članov e uže porodice i djecu, lični odbitak za te osobe ravnomjerno se raspoređuje na sve osobe koje te članove izdržavaju, osim ako se ne dogovore drugačije.
(20) Djecom se u smislu stava 4 ovoga člana smatraj u djeca koju roditelji, skrbnici, usvojitelji, očuh i maćeha izdržavaju.
(21) Rezidentni porezni obveznik može koristiti lič ne odbitke iz stavova 1, 4, 5 i 6 ovoga člana za period za koji postoji obaveza plaćanj a poreza i u kojem izdržava osobu, s tim da se period zaokružuje u korist poreznog o bveznika na puni mjesec, a neiskorišteni lični odbici ne mogu se prenositi u naredni porezni period.
(22) Rezident iz člana 3 stava 1 tačke e) ovoga zak ona ima pravo na osnovni lični odbitak iz stava 1 ovoga člana.“. 8
Član 26
(Porezni kredit)
(1) Ako fizičko lice iz Distrikta stekne dohodak u stranoj državi ili u entitetima Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: entiteti), ostvaren i prihod se oporezuje i u Distriktu i u stranoj državi ili entitetu, u tom slučaju porez na dohodak koji je plaćen u stranoj državi ili u entitetu odbija se od poreza na dohodak u Distriktu .
8 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
20
(2) Umanjenje poreza na dohodak u Distriktu za plać ene poreze u inozemstvu ili u entitetu, u poreznom periodu, ne može preći visinu poreza na dohodak, izračunatog primjenom stope poreza na dohodak u Distriktu za poreznog obv eznika za taj porezni period.
(3) Obvezniku poreza na dohodak u Distriktu može se umanjiti porez na dohodak za iznos poreza koji je platio u stranoj državi ili u entitetu, isključivo na osnovu validne dokumentacije, koja je ovjerena od nadležnih organa strane države ili entiteta. 21
Član 27
(Porezni gubitak)
(1) Porezni gubitak, koji se kod utvrđivanja ukupno g dohotka ne može nadoknaditi odnosno odbiti u poreznom periodu u kojem je nastao , prenosi se i nadoknađuje umanjenjem porezne osnovice u narednim poreznim per iodima, s tim da se pravo na prenos odnosno nadoknadu tog gubitka gubi istekom p et godina od godine u kojoj je gubitak nastao.
(2) U slučaju nerezidenta koji obavlja samostalnu d jelatnost putem stalnog mjesta poslovanja na teritoriji Distrikta, stav 1 ovog čla na se primjenjuje tako što se uzimaju u obzir oporezivi prihodi i rashodi koji su predmet o dbitka, koji se pripisuju tom stalnom mjestu poslovanja.
(3) U slučaju da fizičko lice iz Distrikta u svom s talnom mjestu poslovanja u inozemstvu ostvari gubitak, taj gubitak se ne može odbiti pril ikom utvrđivanja njegovog oporezivog dohotka u Distriktu.
DIO ČETVRTI – POSTUPAK UTVRĐIVANJA I NAPLATE
POREZA
Član 28
(Utvrđivanje akontacije poreza na dohodak od nesamo stalne djelatnosti)
(1) Obveznik poreza na dohodak od nesamostalne djel atnosti je zaposlenik.
(2) Akontacija poreza na dohodak od nesamostalne dj elatnosti obračunava se i obustavlja pri svakoj isplati plate i oporezive naknade prema propisima koji se primjenjuju na dan isplate, a uplaćuje se istog dana ili prvog dana po izvršenoj isplati plate i oporezive naknade.
(3) Obračun, obustavu i uplatu akontacije poreza na dohodak od nesamostalne djelatnosti vrši poslodavac ili obveznik poreza.
(4) Akontacija poreza na dohodak od nesamostalne dj elatnosti, koji se ostvaruje kod poslodavca kojem je zaposlenik dostavio svoju porez nu karticu, obračunava se mjesečno od porezne osnovice koju čine svi oporezivi prihodi od nesamostalne djelatnosti koje je zaposlenik ostvario kod tog poslodavca u tom mjesec u, umanjeni za plaćene rashode iz člana 12 ovog zakona i za iznos mjesečnih ličnih od bitaka iz “člana 25 stavova 1, 4, 5 i 6” 9 ovog zakona, primjenom stope propisane članom 10 ov og zakona.
9 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
22
(5) Akontacija poreza na dohodak od nesamostalne dj elatnosti, koji se ostvaruje kod poslodavca kojem zaposlenik nije dostavio svoju por eznu karticu, obračunava se mjesečno od porezne osnovice koju čine svi oporezivi prihodi od nesamostalne djelatnosti koje je zaposlenik ostvario kod tog poslodavca u tom mjesec u, umanjeni za plaćene rashode propisane članom 12 ovog zakona primjenom stope od 10%. 23
(6) Strane organizacije koje ne uživaju diplomatski imunitet u Distriktu i zaposlenici u tim organizacijama koje imaju sjedište, odnosno prebiva lište u Distriktu, dužni su pri isplati dohotka od nesamostalne djelatnosti zaposlenim građ anima ili stranim državljanima obračunati porez po odbitku u skladu sa stavovima o d 2 do 5 ovog člana i uplatiti ga u zakonom propisanom roku.
(7) Porezni obveznik koji je zaposlen u diplomatsko m ili konzularnom predstavništvu druge države, u međunarodnoj organizaciji, predstavništvu ili organizaciji koja na području Distrikta ima diplomatski imunitet, kada je obvezni k poreza i u skladu sa ovim zakonom, dužan je sam obračunati akontaciju poreza od nesamo stalne djelatnosti u skladu sa odredbama stavova od 2 do 5 ovog člana i uplatiti j e na račun, u zakonom propisanom roku.
(8) Porezni obveznik, koji dohodak od nesamostalne djelatnosti ostvaruje neposredno iz inozemstva, dužan je na taj dohodak sâm obračunati akontaciju poreza od nesamostalne djelatnosti na način propisan stavovima od 2 do 5 o vog člana i uplatiti je u roku od pet dana od dana kada je primio dohodak.
Član 29
(Porezna kartica)
(1) Iznose mjesečnih akontacija poreza na dohodak o d obavljanja nesamostalne djelatnosti za zaposlenika obračunava, obustavlja i uplaćuje poslodavac, odnosno isplatilac plata i drugih oporezivih naknada za rad .
(2) Pravo na umanjenje osnovice za obračun mjesečne akontacije poreza na dohodak, u skladu s članom 25 ovog zakona, zaposlenik stiče na osnovu svoje porezne kartice, koju je poslodavcu, odnosno isplatiocu naknade za rad dosta vio pri zasnivanju radnog odnosa.
(3) Poreznu karticu sa utvrđenim faktorom ličnog od bitka besplatno izdaje Porezna uprava, na zahtjev zaposlenika.
(4) Poslodavac je dužan poreznu karticu čuvati sve dok se to lice nalazi kod njega u radnom odnosu.
(5) Poslodavac je dužan voditi evidencije o “obračunatim”10 platama i drugim oporezivim naknadama na osnovu radnog odnosa za svakog zaposle nika posebno, s podacima o obračunatim i uplaćenim doprinosima iz plate i pore za na platu.
(6) Podatke iz stava 5 ovog člana poslodavac je duž an dostavljati Poreznoj upravi, do
15. u mjesecu za protekli mjesec.
10 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
24
(7) Podatke o “obračunatim” 11 platama i obustavljenim i uplaćenim iznosima poreza i doprinosa iz plate, bilo da su utvrđeni na osnovu p orezne kartice ili bez porezne kartice,
11 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
25 poslodavac je dužan dostaviti Poreznoj upravi do kr aja januara tekuće godine za proteklu godinu.
(8) Poslodavac je dužan po isteku poreznog perioda svom zaposleniku izdati potvrdu o ukupno “obračunatim” 12 platama i drugim ličnim primanjima, kao i podacima o izvršenim poreznim odbicima u prethodnom poreznom periodu.
Član 30
(Utvrđivanje akontacije poreza na dohodak od samost alne djelatnosti)
(1) Akontacija poreza na dohodak od samostalne djel atnosti iz člana 14 stava 1 tački a), b) i
c) ovog zakona utvrđuje se u visini godišnjeg iznos a, na osnovu dohotka od djelatnosti koji je utvrđen za posljednji porezni period, a plaća se mj esečno u visini od 1/12 godišnjeg iznosa akontacije.
(2) Porezni obveznik, koji prvi put počinje sa obav ljanjem registrirane samostalne djelatnosti, nije dužan podnijeti prijavu za plaćan je akontacije poreza na dohodak za prvu godinu poslovanja.
(3) Porezni obveznik može izmijeniti visinu mjesečn e akontacije iz stava 1 ovog člana uz prilaganje validne dokumentacije kojom dokazuje raz loge smanjenja, odnosno povećanja prijavljenog iznosa mjesečne akontacije poreza na d ohodak.
(4) Akontacija poreza na dohodak plaća se mjesečno i to do 10. u mjesecu za protekli mjesec.
(5) Porezna uprava može na osnovu obavljenog uviđaj a ili nadzora, kao i podataka iz obrađenih godišnjih poreznih prijava ili drugih pod ataka o poslovanju obveznika poreza sa kojima raspolaže utvrditi novi iznos mjesečne akont acije u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi.
Član 31
(Obračun poreza po odbitku na dohodak od samostalne djelatnosti)
(1) Porez na dohodak od samostalne djelatnosti, koj i nerezident ostvari povremenim obavljanjem samostalne djelatnosti, uključujući i d jelatnosti vezane za novinarstvo, radio, televiziju, te organizaciju zabavnih priredbi, plać a se po odbitku od ukupne naknade po stopi od 10% bez prava na priznavanje ličnog odbitk a iz člana 25 ovog zakona.
(2) Obračunati i plaćeni porez na način iz stava 1 ovog člana smatra se konačnom poreznom obavezom i ostvareni prihodi se ne iskazuj u u godišnjoj poreznoj prijavi.
12 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
26
(3) Akontaciju poreza na dohodak po osnovu drugih s amostalnih djelatnosti iz člana 14 stava 5 tački b) i c) ovog zakona obračunavaju, obustavlj aju i uplaćuju isplatioci dohotka po stopi od 10% prilikom svake isplate. 27
(4) Kod utvrđivanja akontacije poreza na način iz s tava 3 ovog člana, ne uzima se u obzir lični odbitak iz člana 25 ovog zakona.
(5) Akontaciju poreza na dohodak po osnovu drugih s amostalnih djelatnosti iz člana 14 stava 5 tačke a) ovog zakona obračunavaju, obustavljaju i u plaćuju isplatioci dohotka na način i u rokovima propisanim članom 28 ovog zakona.
Član 32
(Paušalno plaćanje poreza na dohodak od samostalne djelatnosti)
(1) Porezni obveznik koji obavlja samostalnu djelat nost iz člana 13 stava 1 ovog zakona, a koji nije obveznik poreza na dodatu vrijednost, por ez na dohodak može utvrđivati i plaćati u paušalnom iznosu.
(2) Porezna uprava može poreznom obvezniku ukinuti paušalno plaćanje poreza na dohodak i, u skladu s članom 30 ovog zakona, utvrditi i naložiti plaćanje akontacije poreza na dohodak ukoliko, u toku godine, u postupku nadzora ili na o snovu prikupljenih podataka o njegovim ostvarenim prihodima, utvrdi da je ostvario dohodak iznad iznosa koji primjenom propisane stope poreza na dohodak premašuje utvrđeni paušalni iznos poreza ili da je ostvario prihode ko ji podliježu obavezi plaćanja poreza na dodatu vrijednost.
(3) U slučaju iz stava 2 ovog člana porezni obvezni k dužan je preći na utvrđivanje dohotka od samostalne djelatnosti u skladu s članom 20 ovog zakona.
(4) Kriteriji, prema kojima se određuju samostalne djelatnosti za koje se porez na dohodak može plaćati u paušalnom iznosu, kao i mjesečni izn osi paušala poreza na dohodak, utvrđuju se podzakonskim aktom koji donosi direktor.
Član 33
(Utvrđivanje poreza na dohodak od imovine)
(1) Na dohodak od imovine koji se ostvari napla tom zakupnine za koji je propisana obaveza podnošenja godišnje porezne prijave por ezni obveznik obračunava porez po isteku poreznog perioda. 28
(2) Porez iz stava 1 ovoga člana obračunava se na p oreznu osnovicu utvrđenu u skladu s članom 8 ovoga zakona po stopi iz člana 10 ovoga zakona.
(3) Dohodak iz stava 1 ovoga člana unosi se u godiš nju poreznu prijavu.
(4) U propisanom roku za podnošenje porezne prijave porezni obveznik dužan je u potpunosti izmiriti obavezu poreza na dohodak od im ovine iz stava 2 ovoga člana za prethodni porezni period u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
(5) Na dohodak od imovine koji se ostvari izdavanje m kuća, stanova, soba i kreveta putnicima i turistima obračunava se i plaća porez p ri svakoj naplati u skladu s članom 21 stavom 9 tačkom b) ovoga zakona.
(6) Porez iz stava 5 ovoga člana obračunava se po stopi od 10 % (deset posto) na poreznu osnovicu koju čini naplaćeni iznos zakupnin e od izdavanja kuća, stanova, soba i kreveta putnicima i turistima umanjen za rashode iz člana 21 stava 9 tačke b) ovoga zakona bez prava na lični odbitak.
(7) Obračunat i uplaćen porez od izdavanja kuća, st anova, soba i kreveta putnicima i turistima smatra se konačnom plaćenom poreznom ob avezom i ovaj dohodak na koji je plaćen porez ne unosi se u godišnju poreznu prijavu.
(8) Porez na dohodak od otuđenja nekretnina plaćaju porezni obveznici na svaki pojedinačni dohodak ostvaren otuđenjem nekretnine i stog dana ili prvog narednog dana po izvršenoj prodaji nekretnine, a koji se utvrđuje od porezne osnovice u skladu s članom 21 ovoga zakona primjenom stope od 10 % (deset posto).“ 13
Član 34
(Utvrđivanje akontacije na porez od imovinskih prava)
(1) Porez na dohodak od ustupanja imovinskih prava o bračunava, obustavlja i uplaćuje isplatilac dohotka kao porez po odbitku istovremeno sa isplatom dohotka, i to primjenom stope od 10% na iznos isplaćene naknade umanjen za rashode iz člana 22 stava 5 ovog zakona, bez prava iz člana 25 ovog zakona.
(2) Porez na dohodak od otuđenja imovinskih prava p laćaju porezni obveznici na svaki takav pojedinačno ostvareni dohodak u roku iz član a 28 stava 2 ovog zakona, a koji se utvrđuje od porezne osnovice u skladu s članom 22 o vog zakona, primjenom stope od 10%.
(3) Plaćeni porez smatra se konačnom poreznom obave zom i ovaj dohodak porezni obveznik ne unosi u godišnju poreznu prijavu.
13 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
29
Član 35
(Obračun poreza na dohodak od ulaganja kapitala)
(1) Porez na dohodak od kamata iz člana 23 stava 1 ovog zakona plaća se po odbitku primjenom stope od 10%, bez prava na umanjenje osno vice u skladu s članom 25 ovog zakona.
(2) Obračunati i obustavljeni porez na dohodak u sk ladu sa stavom 1 ovog člana smatra se konačnom poreznom obavezom i porezni obveznik ovaj dohodak ne unosi u godišnju poreznu prijavu.
Član 36
(Obračun poreza na dohodak od nagradnih igara)
(1) Porez na dohodak, iz člana 24 stava 1 ovog zako na, plaća se po odbitku primjenom stope od 10%, bez prava na umanjenje osnovice, u skladu s članom 25 ovog zakona.
(2) Porez na dohodak u skladu sa stavom 1 ovog član a koji je utvrđen, obustavljen i uplaćen smatra se konačnom poreznom obavezom i porezni obve znik ovaj dohodak ne 30 unosi u godišnju poreznu prijavu.
(3) Obračun i obustavu poreza na dobitke od nagradn ih igara vrši organizator nagradnih igara pri svakoj isplati dobitka fizičkom licu koje je os tvarilo dobitak, a obustavljeni porez dužan je uplatiti organizator nagradnih igara do posljedn jeg dana u mjesecu u kojem je porez obustavljen.
Član 37
(Utvrđivanje godišnjeg poreza na dohodak)
(1) Porez na dohodak, za koji je propisana obaveza podnošenja godišnje porezne prijave, porezni obveznik obračunava po isteku pore znog perioda.
(2) Porez na dohodak obračunava se po stopi iz član a 10 ovog zakona, na poreznu osnovicu utvrđenu u skladu s članom 8 ovog zakona.
(3) Poreznom obvezniku koji u poreznoj godini zapos li nove radnike na neodređeno vrijeme, umanjuje se porezna osnovica na uvećani broj radnik a u visini isplaćenih bruto plata novozaposlenih radnika.
(4) Porezni obveznik nema pravo na umanjenje porezn e osnovice iz stava 3 ovog člana ukoliko porezni obveznik ili novozaposleni radnici koriste podsticaje za zapošljavanje po nekom drugom osnovu.
(5) Rezidentu koji dohodak ostvari u inozemstvu, od nosno u entitetima, porez na dohodak utvrđuje se u skladu sa ovim zakonom uz priznavanje plaćenog poreza po odbitku i akontacije poreza na dohodak plaćenih u inozemstvu, odnosno u entitetima.
(6) Kod utvrđivanja poreza na dohodak u jednom pore znom periodu, a u cilju izbjegavanja dvostrukog oporezivanja, prednost u odnosu na ovaj zakon imaju odredbe ratificiranih međunarodnih ugovora, sporazuma i konvencija o izbj egavanju dvostrukog oporezivanja.
(7) Porezni obveznik dužan je u roku propisanom za podnošenje porezne prijave u potpunosti izmiriti obaveze na osnovi poreza na dohodak za pre thodni porezni period, u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi.
(8) Ukoliko je porezni obveznik u toku jednog porez nog perioda na ime akontacije poreza na dohodak uplatio iznos koji je veći od iznosa god išnjeg poreza iskazanog u poreznoj prijavi, više uplaćeni iznos Porezna uprava usmjera va za plaćanje dospjelih poreza po drugim osnovama.
(9) Ukoliko iznos preplate prelazi iznos dugovanja na osnovu dospjelih plaćanja poreznih obaveza, porezni obveznik se može izjasniti da li p replaćenim iznosom želi izmiriti buduće obaveze ili želi da se izvrši povrat preplać enog iznosa.
(10) Povrat preplaćenog iznosa vrši se u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi. 31
Član 38
(Porezna prijava)
(1) Porezni obveznik dužan je Poreznoj upravi nakon isteka poreznog perioda, odnosno do kraja februara tekuće godine za proteklu godinu, po dnijeti godišnju poreznu prijavu.
(2) Oblik i sadržaj porezne prijave iz stava 1 ovog člana utvrđuje direktor.
(3) Godišnju poreznu prijavu porezni obveznik dužan je podnijeti ako je u poreznom periodu ostvario:
a) oporezive dohotke iz više izvora u skladu s čla nom 5 ovog zakona, odnosno koji je ostvario dohodak na osnovu nesamostalne djelatnosti istovremeno iz dva ili više izvora;
b) dohodak direktno iz inozemstva, bez posredovanj a rezidentnog poslodavca;
c) dohodak za koji je, u skladu sa ovim zakonom, p ropisana obaveza podnošenja godišnje porezne prijave ili kada Porezna uprava za traži od poreznog obveznika da naknadno plati porez na osnovu nesamostalne djelatn osti.
(4) Zaposlenik, koji je u poreznom periodu ostvario dohodak od nesamostalne djelatnosti samo kod jednog poslodavca i koji u istom poreznom periodu nije ostvario dohotke iz drugih izvora, nije dužan podnijeti godišnju porezn u prijavu.
(5) Godišnju poreznu prijavu nisu dužni podnijeti p orezni obveznici koji su u poreznom periodu ostvarili samo one dohotke za koje je obrač unat, obustavljen i uplaćen porez po odbitku, za koji je ovim zakonom utvrđeno da se taj porez smatra konačnom poreznom obavezom u skladu s članom 31 stavom 2, članom 32 , “članom 33 stavom 7” 14 , članom 34 stavom 3, članom 35 stavom 2 i članom 36 stavom 2 o vog zakona.
(6) Ako porezni obveznik u poreznoj prijavi iskaže netačne ili nepotpune podatke, porez na dohodak utvrđuje Porezna uprava.
(7) Porezna uprava, u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi, ima ovlaštenje da procijeni dohodak poreznog obveznika i utvrdi njegovu poreznu obavezu, odnosno podnese poreznu prijavu u ime poreznog obveznika u slučaju kada utv rdi da je porezni obveznik obavljao djelatnost u poreznom periodu.
„Član 38 a (Podnošenje prijave)
(1) Prijava s podacima za utvrđivanje poreza na doh odak podnosi se mjesečno i godišnje u papirnatom ili elektroničkom obliku.
14 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
32
(2) Podnošenje prijave u elektroničkom obliku propi suje se pravilnikom koji donosi direktor, uz prethodnu saglasnost Vlade Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.15
DIO PETI – DOSTAVLJANJE IZVJEŠTAJA I DRUGE
OBAVEZE
Član 39
(Rokovi)
Porezni obveznici su dužni Poreznoj upravi prijavit i početak obavljanja djelatnosti davanja u zakup i iznajmljivanja, kao i ostvarivanj a dohotka, u roku od osam dana od dana početka obavljanja djelatnosti, odnosno od dan a ostvarivanja dohotka ukoliko počinju:
a) obavljati djelatnost iz člana 14 ovog zakona;
15 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
33
b) ostvarivati dohodak neposredno iz inozemstva;
c) davati u zakup i iznajmljivati pokretnu i nepokr etnu imovinu, osim onih koji iznajmljuju kuće, stanove, sobe i krevete putnicima i turistima .
Član 40
(Izvještavanje)
Nadležni organi koji su ovlašteni za izdavanje odob renja za obavljanje samostalne djelatnosti i slobodnih zanimanja, kao i rješenja o privremenoj obustavi, zabrani ili prestanku obavljanja djelatnosti i slobodnih zanima nja, dužni su o tome obavijestiti Poreznu upravu dostavom jednog primjerka odobrenja, odnosno rješenja.
Član 41
(Ostale obaveze pravnih i fizičkih lica)
(1) Fizička i pravna lica dužna su na zahtjev Porez ne uprave dostaviti podatke o isporučenoj robi, o uslugama koje su obavili obvezn ici poreza na dohodak, kao i podatke o “obračunatim” 16 platama i drugim prihodima na osnovu nesamostalne djelatnosti, s ciljem utvrđivanja ili kontrole prijavljenog dohotk a za određeni porezni period.
(2) Banke i druge finansijske organizacije koje su ovlaštene za obavljanje platnog prometa dužne su, na zahtjev Porezne uprave, dostav iti podatke o prometu putem računa obveznika poreza na dohodak.
(3) Fizička i pravna lica i organizacije iz stavova 1 i 2 ovog člana dužna su Poreznoj upravi omogućiti uvid u poslovne knjige i evidencij e s ciljem utvrđivanja i prikupljanja podataka potrebnih za utvrđivanje poreza na dohodak .
Član 42
(Isplata prihoda)
Isplate prihoda koji se smatraju dohotkom vrše se n a račun obveznika poreza otvoren kod ovlaštene organizacije za platni promet, a izuzetno i u gotovom novcu što se uređuje Pravilnikom.
Član 43
(Postupanje sa poslovnim knjigama i evidencijama)
(1) Podaci za utvrđivanje dohotka i podaci o izvrše nim uplatama javnih prihoda uzimaju se iz poslovnih knjiga i evidencija koje su dužni vodi ti obveznici poreza na dohodak.
16 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
34
(2) Sve poslovne promjene unose se svakodnevno u po slovne knjige, a knjigovodstveno stanje u svakom momentu mora odgova rati stvarnom stanju.
(3) Obveznici poreza na dohodak koji su, u skladu s a ovim zakonom, dužni voditi poslovne knjige, prije upotrebe su dužni te poslovn e knjige ovjeriti svojim pečatom. 35
(4) Obveznici poreza na dohodak dužni su poslovne k njige i druge propisane evidencije držati na jednom od sljedećih mjesta:
a) u svojim poslovnim prostorijama;
b) kod ovlaštenog knjigovodstvenog servisa;
c) u stambenim prostorijama i mjestima gdje obavlja ju djelatnost ukoliko nemaju poslovnu prostoriju.
(5) Poslovne knjige moraju biti u svakom momentu do stupne radnicima Porezne uprave koji su ovlašteni za vršenje inspekcijskog nadzora.
Član 44
(Saradnja)
Na zahtjev suda i državnih organa, Porezna uprava d užna je dostaviti podatke o dohotku i osnovici poreza koju je prijavio porezni obveznik u svojoj godišnjoj prijavi, odnosno koju je ona utvrdila, osim podataka koji se, u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi, smatraju poreznom tajnom.
DIO ŠESTI – PRELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Član 45
(Podzakonski akti)
(1) Direktor je dužan, u roku od 60 dana od dana stupan ja na snagu ovog zakona, donijeti Pravilnik.
(2) Pravilnik iz člana 38a stava 2 ovoga zakona donosi direktor u roku od šezdeset (60) dana od dana stupanja na snagu ovoga zakona.“ 17
(3) 18 Pravilnik iz stava 1 ovog člana objavljuje se u Slu žbenom glasniku Brčko distrikta BiH.
Član 46
(Kaznene odredbe)
Fizička i pravna lica, koja postupe suprotno odredb ama ovog zakona i time učine prekršaj, kažnjavaju se u skladu sa Zakonom o Porez noj upravi.
Član 47
17 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
18 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:24/20)
36 (Prelazna odredba)
(1) Porezne obaveze, koje su nastale do dana stupan ja na snagu ovog zakona, izvršavaju se u skladu s propisima koji su bili na snazi u mom entu nastanka porezne obaveze.
(2) Porezni obveznici, koji obavljaju samostalnu dj elatnost iz člana 5 tački b) i c) ovog zakona i koji porez na dohodak plaćaju akontativno, akontacije u 2011. godini plaćaju na osnovu utvrđene porezne obaveze za 2010. podijeljen u sa 12 mjeseci. 37
Član 48
(Supsidijarna primjena)
Na kontrolu, naplatu, zatezne kamate, povrat poreza , žalbeni postupak i zastaru naplate poreza supsidijarno se primjenjuje Zakon o Poreznoj upravi.
„Član 48a
Prava propisana članom 25 stavovima 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 i 13 se mogu koristiti od danastupanja na snagu ovog zakona.“ 19
Član 49
(Stavljanje izvan snage)
Danom početka primjene ovog zakona stavlja se van s nage Zakon o porezu na dohodak, odredbe koje se odnose na porez na dohodak (Službeni glasnik Brčko distrikta BiH, brojevi 12/03 i 13/03).
Član 50
(Stupanje na snagu)
Ovaj zakon stupio je na snagu 28. decembra 2010. godine, njegove dopune 02.maja 2017. godine i izmjene i dopune 04.jula 2020. godine.
19 Zakon o dopunama Zakona o porezu na dohodak („Službeni glasnik Brčko distrikta BiH“ broj:14/17)
38
.
Često postavljana pitanja
Zakon o porezu na dohodak
Odgovori se oslanjaju na tekst ovog izdanja, ne na procjenu njegovog trenutnog važenja.
Šta ovaj tekst uređuje?
Odredba navodi: „(1) Ovim zakonom propisuje se način utvrđivanja i p laćanja poreza na dohodak fizičkih lica u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Distrikt).”
Tekst propisa · Pročitajte cijelu odredbu →Koja prava ili zabrane navodi tekst?
Odredba navodi: „(22) Rezident iz člana 3 stava 1 tačke e) ovoga zak ona ima pravo na osnovni lični odbitak iz stava 1 ovoga člana.“. 8”
Član 24 · Pročitajte cijelu odredbu →Kako tekst uređuje zahtjev ili pravni postupak?
Odredba navodi: „(1) Prijava s podacima za utvrđivanje poreza na doh odak podnosi se mjesečno i godišnje u papirnatom ili elektroničkom obliku.”
Član 38 · Pročitajte cijelu odredbu →Koji rok ili trajanje određuje ova odredba?
Odredba navodi: „f) “nerezident”, u skladu sa ovim zakonom, je fi zičko lice koje na području Distrikta boravi manje od 183 dana;”
Član 2 · Pročitajte cijelu odredbu →