Brčko distrikt · Porezi, carine i devizno poslovanje
Zakon o porezu na dobit
Institucionalna objava; broj glasila provjerite u izvorniku
Izvorni tekstInstitucionalni izvorSažetak
Predmet propisa: pravni okvir za oporezivanje dobiti pravnih lica sa sjedištem u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: „Distrikt“) i povezana pitanja.
Izvorno institucionalno izdanje; nije objedinjeno sa kasnijim izmjenama · Skupstina Brcko distrikta BiH
Izvor: https://skupstinabd.ba/3-zakon/ba/Zakon o porezu na dobit/01B60-10 Zakon o porezu na dobit.pdf
Ključne tačke
Odabrane odredbe ovog izdanja.
- Utvrđivanje porezne osnovice
„Oporeziva dobit se utvrđuje usklađivanjem prihoda i rashoda obveznika iskazanih u bilansu uspjeha, u skladu sa zakonom koji uređuje računovodstvo, osim p rihoda i rashoda za koje je ovim zakonom propisan drugačiji način utvrđivanja.”
Član 5 → - Sumnjiva potraživanja i rezerve
„Pravno lice ima pravo na odbitak po osnovu otpisanih sumnjivih potraživanja i rezervi.”
Član 10 → - Akontacija poreza na dobit
„Ukoliko porezni obveznik u tekućoj godini ostvari veću ili manju dobit ili gubitak, može podnijeti zahtjev za utvrđivanje izmijenjene akontacije poreza na dobit.”
Član 24 → - Podnošenje porezne prijave i plaćanje poreza
„Porezna prijava za poreznu godinu se po dnosi najkasnije u roku od 90 dana nakon završetka porezne godine, a u slučaju k alendarske porezne godine, najkasnije do 31. marta tekuće za prethodnu godinu.”
Član 22 →
Izvor i povezana dokumentacija
Podaci o izdanju i izvoru
Izvorno institucionalno izdanje; nije objedinjeno sa kasnijim izmjenama · Skupstina Brcko distrikta BiH · 18 stranica.
Tehničke provjere prijepisa su prošle. To ne potvrđuje potpunost izmjena, pravnu važnost niti podudarnost sa traženim izdanjem.
Informativni pregled dostupnog izdanja. Trenutno važenje i potpunost kasnijih izmjena nisu potvrđeni.
Sadržaj članova
45 / 45 odredbi
Tekst propisa
Na osnovu č lana 22 Statuta Brčko distrikta Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, broj 2/10), Skupština Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, na 37. redovnoj sjednici održanoj 15. decembra 2010. godine, u s v a j a
ZAKON
O POREZU NA DOBIT
DIO PRVI – OSNOVNE ODREDBE
Član 1
(Predmet)
Ovim zakonom propisuje se pravni okvir za oporezivanje dobiti pravnih lica sa sjedištem u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: „Distrikt“), poslovnih jedinica pravnih lica na teritoriji Distrikta čije je sjedište u Federaciji BiH i Republici Srpskoj (u daljnjem tekstu: „entiteti“) i stranih pravnih lica koja ostvaruju prihod u Distriktu.
Član 2
(Definicije)
Izrazi koji se koriste u ovom zakonu imaju sljedeće značenje:
a) “pravno lice” je lice koje je registrovano za obavljanje djelatnosti s ciljem sticanja dobiti u skladu sa zakonima Distrikta;
b) “poslovna jedinica” je organizacioni dio pravnog l ica koji obavlja dio registrovane djelatnosti pravnog lica na teritoriji entiteta, kao i organizacioni dio pravnog lica koji ima sjedište u entitetima, a obavlja poslovanje na teritoriji Distrikta;
c) “strano pravno lice” je pravno lice koje ima sjedište u inostranstvu;
d) “udruženje za zajedničku poslovnu djelatnost” je udruženje od d va do deset pravnih lica koja se ugovorno udružuju za obavljanje zajedničke poslovne djelatnosti;
e) “tržišna cijena” je iznos koji bi nepovezani kupac platio nepovezanom prodavcu, u isto vrijeme i na istom mjestu, za istu ili sličnu robu ili usluge, u uslovima slobodne konkurencije;
f) “kamata” je iznos koji treba da se p lati u novcu ili naturi za korištenje novca, bilo da se plaća obaveza po dugu, depozitu ili u skladu sa finan sijskim ugovorom o najmu, prodaji na otplatu ili nekoj drugoj vrsti prodaje na odloženo plaćanje uz uključivanje instrumenata koji osiguravaju ekvivalent kamate;
g) “akcija” je papir od vrijednosti, koja predstavlja udio akcionara u osnovnom kapitalu akcionarskog društva; 2
h) “akcionar” je pravno ili fizičko lice koje je vlasnik akcija u akcionarskom društvu;
i) “dividenda” je dio neto dobiti koja se, po odluci organa upravljanja, raspodjeljuje vlasnicima akcija;
j) “povezana lica” su lica između kojih postoji jedan od sljedećih odnosa:
1) fizičko lice je povezano sa pravnim licem ukoliko fizičko lice posjeduje, neposredno ili posredno, najmanje 10% akcija u pravnom licu;
2) pravno lice je p ovezano sa drugim pravnim licem ukoliko posjeduje, neposredno ili posredno, najmanje 10% akcija u akcionarskom društvu, odnosno udio vlasništva od n ajmanje 10% u kapitalu drugog oblika preduzeća;
3) fizičko lice posjeduje akcije koje posjeduje njegov ili njen bračni drug, djeca, usvojenici, roditelji, braća i sestre, djed i baka i unučad;
k) “osnovica imovine” je cijena koštanja ili nabavna cijena neke imovine i koristi se za izračunavanje dobiti i gubitka od prodaje ili transfera imovine i u svrhu amortizacije;
l) “usklađena osnovica imovine” je osnovica umanjena za amortizaciju i uvećana za troškove investiranja i druge troškove koji se ne odbijaju, a koji povećavaju vrijednost imovine;
m) “kapitalna dobra” su i movina koja se amortizuje, a koju koristi pravno lice u svrhu obavljanja djelatnosti;
n) “investiciono dobro” je svako dobro ili imovina koju pravno lice nabavi ili drži, a koje mu ne služi za obavljanje samostalne djelatnosti, osim:
1) zaliha,
2) imovine koja se drži za prodaju k upcima u skladu sa poslovnom djelatnošću,
3) kapitalne imovine koja se amortizuje,
4) zgrada koje se koriste za poslovnu djelatnost,
5) autorskih prava;
o) “obračunska metoda” je evidentiranje prihoda i rashoda u momentu nastanka poslovnog događaja;
p) “stalno mjesto poslovanja” je stalno mjesto obavljanja djelatnosti, a pod kojim se podrazumijeva i:
1) mjesto izvođenja građevinskih, instalaterskih ili montažerskih radova u Distriktu, kao i mjesto instalacije ili strukture koje se koriste u istraživanju ili eksploataciji prirodnih r esursa ili djelatnost nadzora vezana uz prethodno navedeno,
2) mjesto, gdje drugo fizičko ili pravno lice posluje i ima ovlaštenje da zaključuje ugovore u ime stranog pravnog lica, je stalno mjesto poslovanja u Distriktu tog stranog pravnog lica.
DIO DRUGI – POREZNI OBVEZNIK
Član 3
(Porezni obveznik)
3 Porezni obveznik je:
a) pravno lice iz Distrikta, za dobit koju ostvari iz bilo kojeg izvora u Bosni i Hercegovini (u daljnjem tekstu: „BiH“) ili u inostranstvu;
b) poslovna jedinica pravnog l ica čije se sjed ište nalazi u entitetima, za dobit koju ostvari na području Distrikta;
c) strano pravno lice koje obavlja djelatnost i ima stalno mjesto poslovanja u Distriktu, za dobit koja se odnosi na stalno mjesto poslovanja;
d) strano pravno lice koje ostvaruje prihod od nepokretne imovine koja se nalazi u Distriktu, za dobit koja se odnosi na tu nepokretnu imovinu;
e) strano lice koje ostvaruje prihod u Distriktu, a koj e nije obuhvaćeno tačkama c) i
d) ovog člana, plaća porez po odbitku u skladu s članovima od 25 do 27 ovog zakona;
f) pravna lica navedena u tačkama a), b) i c) ovog člana su porezni obveznici i u slučaju da svojom poslovnom djelatnošću ostvare gubitak u toj poreznoj godini.
Član 4
(Lica koja se izuzimaju od plaćanja poreza na dobit)
(1) Porez na dobit ne plaća Centralna banka Bosne i Hercegovine.
(2) Javne institucije, vjerske zajednice, mjesne zajednice, političke stranke, sindikat, komore, udruženja, sportski klubovi i savezi, turističke organizacije, zadužbine, vakufi, fondacije i humanitarne organizacije ne plaćaju porez na dobit ostvarenu po osnovu:
a) prihoda iz budžeta ili javnih fondova;
b) sponzorstva ili donacija u novcu ili naturi;
c) kamata i dividendi;
d) članarina.
(3) Ukoliko lica iz stava 2 ovog člana obavljaju i djelatnost koja nije u vezi sa ciljevima zbog kojih su registrovani, takva lica podliježu plaćanju poreza na dobit ostvarenu obavljanjem te djelatnosti.
DIO TREĆI – UTVRĐIVANJE POREZNE OSNOVICE
Član 5
(Utvrđivanje porezne osnovice)
(1) Poreznu osnovicu za poreznu godinu predstavlja oporeziva dobit koja se utvrđuje u poreznom bilansu. 4
(2) Oporeziva dobit se utvrđuje usklađivanjem prihoda i rashoda obveznika iskazanih u bilansu uspjeha, u skladu sa zakonom koji uređuje računovodstvo, osim p rihoda i rashoda za koje je ovim zakonom propisan drugačiji način utvrđivanja.
Član 6
(Prihodi koji se uključuju pri obračunu porezne osnovice)
(1) Oporezivi prihod s ciljem izračunavanja porezne osnovice, uključuje sav prihod iz bilo kojeg izvora, bilo u novcu i li naturi i bez obzira da li je vezan za obavljanje djelatnosti pravnog lica, osim prihoda iz člana 7 ovog zakona.
(2) U slučaju da je prihod primljen u obliku materijalnih dobara ili usluga iznos prihoda je jednak tržišnoj cijeni primljenih materijalnih dobara ili usluga.
Član 7
(Prihodi koji se ne uključuju u obračun porezne osnovice)
U obračun porezne osnovice se ne uključuju prihodi:
a) od dividende i učešća u dobiti koje primi pravno lice Distrikta;
b) od n aplaćenih otpisanih potraživanja koja su u prethodnim poreznim periodima bila uključena u poreznu osnovicu, a nisu isključena iz porezne osnovice kao priznati rashod;
c) u obliku kamate od papira od vrijednosti koje izdaju ili za koje garantuju BiH, Distrikt, entiteti, Centralna banka Bosne i Hercegovine, preduzeća, osiguravajuća društva, investicioni fondovi i banke ili druge finansijske institucije koje djeluju kao ovlašteni agenti;
d) na koje je plaćen porez po odbitku, a koji je platio isplatilac prihoda.
Član 8
(Usklađivanje rashoda)
(1) Prilikom obračuna porezne osnovice od prihoda se odbijaju oni rashodi koji se direktno odnose na ostvareni prihod.
(2) Rashodi koji se priznaju i odbijaju od prihoda su:
a) 30% troškova reprezentacije u vezi sa poslovnom djelatnošću pravnog lica;
b) nagrade radnicima do iznosa propisanih u Pravilniku o primjeni Zakona o porezu na dobit (u daljnjem tekstu: Pravilnik);
c) troškovi službenog putovanja, topli obrok, regres, prijevoz na posao, dnevnice, korištenje privatnog automobila u službene svrhe, do iznosa utvrđenih u Pravilniku;
d) troškovi za istraživanje i razvoj u skladu sa Pravilnikom; 5
e) dobici ili gubici zaliha koji se obračunavaju posebno u skladu s Pravilnikom;
f) donacije javnim institucijama i donacije za humanitarne, kulturne, obrazovne, naučne i sportske svrhe u iznosu do 3% od ukupnog prihoda u toj poreznoj godini;
g) rashodi po osnovu sponzorstva u iznosu do 2% od ukupnog prihoda u toj poreznoj godini;
h) stipendije studentima i učenicima na redovnom školovanju u iznosu do 75% od prosječne neto plate u Distriktu;
i) izdaci na ime članarina komorama priznaju se u iznosu do 0,2% od ukupnog prihoda u toj poreznoj godini.
(3) Rashodi koji se ne priznaju su:
a) porez na dobit;
b) kazne i kamate plaćene zbog kršenja zakona i drugih propisa;
c) rashodi koji se odnose na prihod iz člana 7 ovog zakona;
d) rashodi evidentirani u knjigama, a koji nisu dokazani vjerodostojnim dokumentima kako je propisano zakonom;
e) premije osiguranja koje plaća poslodavac za ličnu korist, osim ako te premije nisu uključene u platu zaposlenih;
f) rashodi u korist povezanog lica u iznosu za koliko ti rashodi prelaze tržišnu cijenu za robu ili usluge izvršene poreznom obvezniku od strane povezanog lica;
g) gubitak na prodaji ili prenosu bilo koje imovine između povezanih lica;
h) donacije političkim strankama i organizacijama;
i) lični troškovi i troškovi koji nisu u vezi s djelatnošću koja se obavlja;
j) dividende isplaćene akcionarima;
k) rashodi po osnovu amortizacije goodwilla.
Član 9
(Transakcije između povezanih lica)
(1) Transferna cijena odnosi se na cijenu nastalu u vezi sa transakcijama sredstava ili stvaranjem obaveza između povezanih lica. 6
(2) Kod transakcija iz stava 1 ovog člana Porezna uprava povećava ili umanjuje iznos prihoda ili rashoda, ukoliko utvrdi da transferna cijena ne odgovara tržišnoj cijeni.
(3) Način utvrđivanja tržišne vrijednosti transakcije utvrđuje se Pravilnikom.
Član 10
(Sumnjiva potraživanja i rezerve)
(1) Pravno lice ima pravo na odbitak po osnovu otpisanih sumnjivih potraživanja i rezervi.
(2) Pravnim licima, o sim b ankama, ovlaštenim kreditnim organizacijama ili osiguravajućim društvima, dozvoljen je odbitak po osnovu otpisanog sumnjivog potraživanja koji proistekne u vezi s prodajom roba ili usluga, ali samo ako je prihod od prodaje bio prethodno uključen u poreznu osnovicu pravnog lica.
(3) Kredit ili potraživanje od prodaje smatra se sumnjivim potraživanjem samo ako:
a) potraživanje nije naplaćeno u roku od 1 2 mjeseci od datuma dospijeća potraživanja na naplatu i ako je povjerilac utužio p otraživanja ili se zbog njih vodi postupak prinudne naplate;
b) su potraživanja prijavljena u stečajnom postupku nad dužnikom ili ako je postignut sporazum sa dužnikom, k oji nije fizičko lice ili povezano lice, u postupku stečaja ili likvidacije.
(4) Kod banaka i drugih ovlaštenih kreditnih organizacija odbitak je dozvoljen za povećanje na računu rezervi za uobičajene gubitke zbog nenaplaćenih kredita i ne može biti veći od 20% od porezne osnovice.
(5) Kod osiguravajućih i reosiguravajućih društava, odbitak je dozvoljen z a povećanje rezervi kako je evidentirano u knjigovodstvenim dokumentima i u skladu sa zakonom.
(6) Kod ugovora o osiguranju, koji se odnosi na reosiguranje, rezerve se smanjuju tako da pokriju samo dio rizika koji snosi osiguravajuće društvo i ne može biti veći od 20% od porezne osnovice.
(7) Sva otpisana, ispravljena i druga potraživanja za koja je izvršeno rezervisanje, a koja se kasnije naplate, u momentu naplate ulaze u prihode koji se oporezuju u skladu sa ovim zakonom.
Član 11
(Amortizacija)
(1) Odbitak po osnovu amortizacije dozvoljen je samo u vezi sa imovinom koja podliježe amortizaciji i koja se nalazi u upotrebi. 7
(2) Imovina koja se amortizuje obuhvata materijalnu i nematerijalnu imovinu koja se koristi u proizvodnji ili ponudi roba i usluga, za iznajmljivanje drugima ili u administrativne svrhe.
(3) Zemljište i imovina čija vrijednost se n e umanjuje tokom prirodnog trošenja ili zastarijevanja ne smatra se imovinom koja se amortizuje.
(4) Za mašine i opremu koji se amortizuju dozvoljava se odbitak za ubrzanu amortizaciju koja se obračunava na sljedeći način:
a) prva godina 40%;
b) druga godina 30%;
c) treća godina 30%.
(5) Imovina koja se amortizuje, a čija je nabavna vrijednost manja od 1.000,00 KM, može se odbiti u potpunosti u godini nabavke, pod uslovom da je imovina stavljena u funkciju.
(6) Nabavna vrijednost računarskog h ardvera i softvera može se odbiti u potpunosti u godini nabavke pod uslovom da su stavljeni u funkciju.
(7) Način u tvrđivanja odbitaka po osnovu amortizacije, smjernice vezane za uobičajeni period rada i ulazne vrijednosti imovine koja se amortizuje i tretman imovine koja se amortizuje, a koja je privremeno ili stalno izuzeta iz rada utvrđuje se Pravilnikom.
Član 12
(Dobici i gubici od prodaje kapitalnih i investicionih dobara)
(1) Kapitalna dobit se ostvaruje prodajom ili transferom na drugi način kapitalnih ili investicionih d obara i predstavlja pozitivnu razliku između prodajne cijene i usklađene osnovice imovine.
(2) Prodajnom cijenom se smatra ugovorena cijena, odnosno tržišna cijena koju utvrđuje nadležni porezni organ, ako utvrdi da je ugovorena cijena niža od tržišne.
(3) Ako je razlika iz stava 1 ovog člana negativna, u pitanju je kapitalni gubitak.
Član 13
(Porezni gubici)
(1) Porezni gubitak predstavlja negativnu razliku između p rihoda i rashoda u postupku utvrđivanja porezne osnovice.
(2) Porezni gubitak iz s tava 1 ovog člana prenosi se i nadoknađuje umanjivanjem porezne osnovice u narednih pet godina.
(3) Ukoliko porezni obveznik ima gubitak u više poreznih g odina, porezni gubitak iz ranije porezne godine pokriva se prije poreznog gubitka iz novije porezne godine. 8
(4) Kada se radi o strani m pravnim licima koja obavljaju poslovnu djelatnost na osnovu stalnog mjesta poslovanja u Distriktu uzimaju se u obzir samo oporezivi prihodi i rashodi koji se odbijaju, a odnose se na stalno mjesto poslovanja.
(5) Kada pravno lice iz Distrikta ostvari gubitak koji se o dnosi na stalno mjesto poslovanja u inostranstvu, taj gubitak se n e može odbiti od porezne osnovice tog pravnog lica u Distriktu.
Član 14
(Dobitak ili gubitak na kursnoj razlici)
(1) Dobitak ili gubitak na kursnoj razlici treba odvojeno uključiti u obračun porezne osnovice u slučaju kada pravno lice ostvari prihod ili dobije kredit ili plati troškove ili otplati kredit u stranoj valuti.
(2) Promjena kursa strane valute se obračunava na način da:
a) se dužniku i povjeriocu priznaje pozitivna ili negativna kursna razlika između vrijednosti glavnice kredita u domaćoj valuti u trenutku dobijanja kredita i njene vrijednosti u domaćoj valuti u trenutku kada se glavnica otplaćuje;
b) se u slučaju produženja roka otplate ili refinansiranja stranog kredita, na novi kredit primjenjuje tačka a) ovog stava;
c) ukoliko dođe do promjene kursa između datuma kada je bilo koji prihod ili rashod nastao i datuma kada je prihod stvarno primljen ili trošak stvarno plaćen, razlika između vrijednosti u domaćoj valuti i vrijednosti u stranoj valuti smatra se pozitivnom ili negativnom kursnom razlikom.
Član 15
(Likvidacija i transformacija pravnog lica)
(1) Ako se porezni obveznik likvidira, dobit ili gubitak utvrđuje se u periodu l ikvidacije koji se nastavlja na posljednji porezni period.
(2) Početni bilans za period likvidacije identičan je bilansu na kraju prethodnog poreznog p erioda, a ako takav konačni bilans ne postoji, vrijednost imovine i obaveza utvrđuje se procjenom.
(3) Završni bilans perioda likvidacije pokazuje imovinu koja se raspodjeljuje, na likvidacijsku dobit ili likvidacijski gubitak.
(4) Imovina se na kraju perioda likvidacije procjenjuje po tržišnoj vrijednosti.
(5) U slučaju stečaja, primjenjuju se stavovi 1, 2, 3 i 4 ovog člana.
Član 16
(Statusne promjene)
9
(1) Statusne promjene pravnih lica su spajanje, pripajanje i podjela.
(2) Prava i obaveze spojenih, pripojenih ili podijeljenih poreznih obveznika preuzima pravni sljednik.
(3) Porezni obveznici koji se spajaju, pripajaju ili dijele dostavljaju Poreznoj upravi finansijske izvještaje i poreznu prijavu računajući od dana koji prethodi danu spajanja, pripajanja ili podjele.
Član 17
(Sticanje i vrednovanje prava pri spajanju, pripajanju i podjeli)
(1) Ako pri spajanju, pripajanju ili podjeli u skladu s članom 16 ovog zakona postoji kontinuitet u oporezivanju, smatra se da porezni obveznik nastavlja djelatnost, te statusne promjene nemaju uticaja na oporezivanje.
(2) Kontinuitet u oporezivanju u skladu sa stavom 1 ovog člana postoji ako pri prenosu na drugo pravno lice ne dolazi do promjena u procjeni imovine i obaveza.
Član 18
(Korekcija porezne osnovice)
Porezna osnovica se koriguje u skladu sa ovim zakonom ako se:
a) pri promjeni oblika organizovanja ili likvidaciji pravnog lica iz imovine izuzimaju stvari i prava;
b) imovina koristi za ulaganja.
Član 19
(Opće odredbe o udruženjima za zajedničku poslovnu djelatnost)
(1) Udruženje je izuzeto od plaćanja poreza na dobit preduzeća.
(2) Pravno lice, koje je član udruženja, dužno je da utvrdi svoju poreznu obavezu po osnovu dobiti udruženja, proporcionalno svom ugovorenom učešću u udruženju, bez obzira da li je dobit raspoređena ili nije raspoređena tom pravnom licu.
(3) Porezni gubici se primjenjuju samo na proporcionalni udio učesnika u dobiti udruženja do iznosa ugovorenog učešća u udruženju, a preostali gubitak može se prenijeti na narednih pet g odina i pokrivati od proporcionalnog udjela člana u dobiti udruženja.
(4) Dobit od p rodaje imovine udruženja, koja se uključuje u godišnju poreznu prijavu poreza na dobit pravnog l ica, predstavlja iznos koji je veći od uloga pravnog lica u udruženje. 10
(5) Ulog predstavlja početnu investiciju p ravnog l ica u udruženje, uvećanu za proporcionalni udio pravnog lica u neraspoređenoj d obiti i umanjenu za dobit koja je raspoređena, i udio pravnog lica u gubitku udruženja.
(6) Ukoliko gubici premašuju ulog, gubici se mogu prenijeti na rok od pet godina radi kompenzacije dobiti koja nastaje iz buduće prodaje imovine udruženja.
(7) Pravno lice ne može koristiti gubitke udruženja za smanjenje svoje porezne osnovice ukoliko gubitak nije posljedica potpune likvidacije članstva tog pravnog lica u udruženju.
(8) Udruženje je dužno da odredi jedno pravno lice, člana udruženja, koji je rezident Distrikta, kao poreznog rukovodioca s ciljem vođenja knjiga, plaćanja akontacije poreza na dobit udruženja za svakog člana i dostavljanja godišnje prijave, na isti način kao da poslovnu djelatnost vodi jedno pravno lice.
(9) Porezni rukovodilac iz stava 8 ovog č lana treba da osigura podatke u vezi s proporcionalnom dobiti, odnosno gubitak svakog člana pravnog lica i dio akontacije poreza koji se odnosi na svakog člana pravnog lica.
(10) Porezni rukovodilac iz stava 8 ovog člana dužan je da, svakom pravnom licu koje je član udruženja, dostavi pismenu obavijest o dijelu porezne osnovice od dobiti ili gubitka udruženja tog pravnog l ica, iznos akontacije uplaćenog poreza na dobit preduzeća i iznos koji se odnosi na to pravno lice.
DIO ČETVRTI – POREZNA STOPA
Član 20
(Porezna stopa)
(1) Porez na dobit se plaća po stopi od 10% na poreznu osnovicu za tu poreznu godinu.
(2) Porez po odbitku utvrđuje se u skladu s članovima od 28 do 31 ovog zakona.
Član 21
(Porezna godina)
(1) Porezna godina za pravna lica je kalendarska godina.
(2) U slučaju kada pravno lice postane porezni obveznik tokom porezne godine ili prestane biti porezni obveznik tokom porezne godine, porezna godina je period u kalendarskoj godini kada je pravno lice bilo porezni obveznik.
Član 22
11
(Podnošenje porezne prijave i plaćanje poreza)
(1) Porezna prijava za poreznu godinu se po dnosi najkasnije u roku od 90 dana nakon završetka porezne godine, a u slučaju k alendarske porezne godine, najkasnije do 31. marta tekuće za prethodnu godinu.
(2) Porezni obveznik je dužan da plati porez n a dobit po konačnoj prijavi u roku iz stava 1 ovog člana.
Član 23
(Umanjenje od poreza na dobit za plaćeni porez na dobit u entitetima)
(1) Pravnom licu iz Distrikta koje ima poslovne jedinice u entitetima, umanjuje se obračunati plaćeni porez na dobit koji je njegova poslovna jedinica platila u BiH, van teritorije Distrikta.
(2) Pravno lice iz Distrikta, koje ostvaruje prihod u entitetima, a koji se oporezuje i u Distriktu i u entitetima, ima pravo da iznos poreza plaćen u entitetima koji je neposredno plaćen ili po odbitku koji uplaćuje drugo lice, odbije od p oreza na dobit preduzeća u Distriktu.
(3) Pravo iz stava 2 ovog člana pravno lice iz Distrikta može koristiti, ukoliko ne izabere da se porez u entitetima tretira kao rashod koji se odbija prilikom utvrđivanja porezne osnovice za poreznu godinu.
Član 24
(Akontacija poreza na dobit)
(1) Porez na dobit plaća se akontativno, do 10. u mjesecu za prethodni mjesec, a na osnovu podataka iz g odišnje porezne prijave za prethodnu poreznu godinu.
(2) Ukoliko porezni obveznik u tekućoj godini ostvari veću ili manju dobit ili gubitak, može podnijeti zahtjev za utvrđivanje izmijenjene akontacije poreza na dobit.
DIO PETI – OPOREZIVANJE STRANIH PRAVNIH LICA ZA PRIHOD OSTVAREN U
DISTRIKTU I UMANJENJE POREZA ZA PLAĆENI POREZ U INOSTRANSTVU
Član 25
(Prihod od stalnog mjesta poslovanja)
(1) Strano pravno lice koje obavlja poslovnu djelatnost preko stalnog mjesta poslovanja u Distriktu plaća porez na dobit na poreznu osnovicu koja se odnosi na stalno mjesto poslovanja. 12
(2) Porezna osnovica iz stava 1 ovog člana određuje se u skladu s članovima od 5 do 19 ovog zakona tako da se samo:
a) prihod koji se odnosi na stalno mjesto poslovanja uključuje u utvrđivanje porezne osnovice;
b) rashodi koji su vezani za prihode stalnog mjesta poslovanja uključuju u rashode koji se odbijaju.
Član 26
(Prihod od nekretnina)
(1) Strano pravno lice koje ostvaruje prihod od nekretnina koje se nalaze u Distriktu plaća porez na dobit koja se odnosi na tu vrstu prihoda.
(2) Prihod od nekretnina koje se nalaze u Distriktu uključuje:
a) prihod od iznajmljivanja ili drugih prava za korištenje nekretnina koje se nalaze u Distriktu;
b) dobit od prenosa prava vlasništva ili bilo kog drugog prava vezano za nekretnine koje se nalaze u Distriktu;
c) dobit ostvarenu prenosom akcija pravnog lica, čiji je veći dio vrijednosti imovine nekretnina koja se nalazi u Distriktu;
d) prihod ostvaren od iskorištavanja prirodnih resursa koji se nalaze u Distriktu, uključujući dobit od prenosa bilo kog prava vezano za te prirodne resurse.
(3) Porezna osnovica za nekretnine koje se nalaze u Distriktu utvrđuje se u skladu s članovima od 5 do 19 ovog zakona, nakon čega se podnosi godišnja porezna prijava.
Član 27
(Umanjenje od poreza na dobit za plaćeni porez na dobit u inostranstvu)
(1) Pravno lice iz Distrikta, koje ostvaruje prihod u inostranstvu, a koji se oporezuje i u Distriktu i u inostranstvu, ima pravo da iznos poreza plaćen u inostranstvu k oji je neposredno plaćen ili po odbitku koji uplaćuje drugo lice, odbije od p oreza na dobit preduzeća u Distriktu.
(2) Pravo iz stava 1 ovog člana pravno lice iz Distrikta može koristiti, ukoliko ne izabere da se porez u inostranstvu tretira kao rashod koji se odbija prilikom utvrđivanja porezne osnovice za poreznu godinu.
(3) Umanjenje poreza na dobit, za plaćeni porez u inostranstvu za poreznu g odinu, ne može preći iznos poreza na dobit utvrđenog p rimjenom stope poreza na dobit navedenog pravnog lica za tu poreznu godinu u Distriktu. 13
(4) Porezni obveznik može umanjiti porez na dobit za porez plaćen u i nostranstvu ili može odbiti porez u i nostranstvu kod utvrđivanja porezne osnovice, ukoliko dostavi odgovarajuću dokumentaciju da je porez plaćen.
(5) Da bi dokumentacija iz stava 4 ovog člana bila validna, mora je ovjeriti porezna institucija strane države.
DIO ŠESTI – POREZ PO ODBITKU OD PRIHODA KOJE PRAVNO LICE OSTVARI U
DISTRIKTU
Član 28
(Opće odredbe)
(1) Svako pravno i fizičko lice iz Distrikta, kao i svako strano pravno i fizičko lice sa stalnim mjestom poslovanja u Distriktu, koje isplaćuje prihode stranom pravnom licu iz člana 29 ovog zakona, dužno je da odbije porez od ukupnog iznosa uplate prihoda i da odbijeni porez uplati na Jedinstveni račun Trezora (u daljnjem tekstu: „JRT“).
(2) Porez po odbitku plaćen u s kladu s o vim članom je, za bilo koji prihod stranog pravnog lica, konačan porez u vezi sa tim prihodom.
Član 29
(Prihodi na koje se plaća porez po odbitku)
(1) Prilikom svake isplate prihoda, bez obzira da li je prihod primljen u Distriktu i li u inostranstvu, porez po odbitku plaća se:
a) na kamatu ili njen funkcionalni ekvivalent po finansijskim instrumentima i aranžmanima od strane rezidenta;
b) na zabavne ili sportske događaje u Distriktu, bez obzira da li je prihod primljen od izvođača ili sportiste ili od nekog drugog lica;
c) za obavljanje rukovođenja, konsaltinga, finansijskih, tehničkih ili administrativnih usluga, ukoliko je prihod od rezidenta ili ukoliko je prihod platilo ili obuhvatilo u knjigama i evidencijama stalno mjesto poslovanja u Distriktu ili ako je takvo plaćanje odbijeno u svrhu utvrđivanja porezne osnovice;
d) u obliku premija osiguranja, za osiguranje ili reosiguranje od rizika u Distriktu;
e) za autorska prava;
f) za zakup za pokretnu imovinu;
g) za vršenje drugih usluga.
(2) Porez po odbitku se ne plaća na:
a) dobit vraćenu u zemlju stranog p ravnog l ica, što predstavlja preostalu dobit pravnog lica nakon p laćenih poreza, a koja se odnosi na njegovo stalno mjesto poslovanja, pod u slovom da strano pravno lice posjeduje 10% ili više akcija u stranom pravnom licu u Distriktu; 14
b) prihod u vidu kamata od dugovnih instrumenata koje izdaju ili garantuju lica iz člana 7 stava 1 tačke c) ovog zakona;
c) prihod u obliku kamata od depozita;
d) prihod u obliku dividendi;
e) prihod u obliku k amata ili funkcionalnog e kvivalenta plaćenog n a dužničku obavezu između stalnog mjesta poslovanja ili poslovne jedinice svojoj stranoj centrali, ukoliko umanjenje nije izvršio platilac kamate prilikom utvrđivanja svoje porezne osnovice;
f) prihod u obliku autorskih prava koje plati stalno mjesto poslovanja ili poslovna jedinica svojoj stranoj centrali, ukoliko umanjenje nije izvršio platilac prilikom utvrđivanja svoje porezne osnovice.
(3) Prihod od autorskog prava je bilo koji iznos koji se treba platiti u n ovcu ili u naturi za korištenje ili dobijanje prava na korištenje:
a) autorskog prava za književno, umjetničko ili naučno djelo, uključujući filmove ili trake za radio ili TV emitovanje ili drugo javno emitovanje i audio i videosnimke;
b) patenta, pronalaska, inovacije, licence, z aštitnog z naka, robne marke, franšize, dizajna, crteža, modela, plana, skice, tajnog recepta ili proizvodnog postupka ili softvera;
c) neposrednog ili posrednog kablovskog prenosa, prenosa putem releja ili satelita;
d) informacije ili znanja vezano za industrijsko, komercijalno ili naučno iskustvo;
e) imena ili slike bilo kog fizičkog lica ili drugih sličnih prava u vezi sa fizičkim licem;
f) prava snimanja ili prenosa predstave, revije, sportskog događaja ili drugih sličnih događaja.
(4) Rezident je svako pravno lice Distrikta i svako rezidentno fizičko lice.
Član 30
(Porez po odbitku)
(1) Porez po odbitku obračunava se i plaća pri isplati prihoda stranom pravnom licu po stopi od 10% na ukupno isplaćeni prihod.
(2) Ukupni prihod, u smislu stava 1 ovog č lana, je prihod k oji bi se isplatio stranom pravnom licu da porez nije odbijen od isplaćenog prihoda.
Član 31
(Usklađivanje s međunarodnim ugovorima u vezi s porezima na prihod i kapital)
(1) Ukoliko je korisnik prihoda na koji se primjenjuje porez p o odbitku rezident strane države koja je zaključila međudržavni ugovor sa BiH vezano za porez na prihod, tada stopa koja se primjenjuje na svaki takav izvor prihoda ne može preći poreznu stopu iz međudržavnog ugovora, u skladu s članom 30 ovog zakona. 15
(2) Oslobađanje od poreza ili niža porezna stopa primjenjuje se na prihod n a koji se primjenjuje porez po odbitku s amo ako pravno lice korisnik prihoda osigura isplatiocu prihoda dokaze o sticanju prava na oslobađanje ili primjenu niže porezne stope zasnovane na međudržavnom ugovoru.
Član 32
(Godišnja prijava poreza po odbitku)
(1) Lice koje plaća porez u skladu s članovima od 28 do 31 ovog z akona, podnosi godišnju poreznu prijavu Poreznoj upravi u roku iz člana 22 ovog zakona.
(2) Godišnja prijava za porez po odbitku obuhvata informacije o stranom licu, u čije ime se tražilo odbijanje poreza za tu godinu, i to:
a) naziv pravnog lica i zemlju njegovog mjesta poslovanja;
b) vrstu i ukupan iznos prihoda;
c) iznos obračunatog poreza;
d) iznos uplaćenog poreza po odbitku.
DIO SEDMI - OSTALE ODREDBE
Član 33
(Konsolidovana godišnja porezna prijava)
(1) Grupa pravnih lica koja su registrovana u Distriktu može odabrati da podnese konsolidovanu godišnju poreznu prijavu u skladu s Pravilnikom.
(2) Grupa pravnih lica, u smislu stava 1 ovog člana, je grupa od dva ili više pravnih lica iz Distrikta koja su povezana kroz posjedovanje udjela sa zajedničkim matičnim preduzećem pod uslovom da matično preduzeće posjeduje najmanje 80% udjela u pravnom licu koje je uključeno u grupu pravnih lica.
(3) Ukoliko pravno lice ima dva ili više stalnih mjesta poslovanja u kojima obavlja poslovnu djelatnost u Distriktu, to pravno lice može objediniti poslovnu d jelatnost svakog stalnog mjesta poslovanja u svrhu utvrđivanja porezne osnovice i podnošenja konsolidovane godišnje porezne prijave.
Član 34
(Valuta za plaćanje i obračun poreza)
(1) Porez na dobit, utvrđen u skladu sa ovim zakonom, plaća se u domaćoj valuti.
(2) Iznosi iskazani u poreznoj prijavi iskazuju se u domaćoj valuti.
(3) Iznosi izraženi u stranoj valuti konvertuju se u domaću valutu kako slijedi:
a) u slučaju pravnog lica koje obavlja poslovnu djelatnost u stranoj zemlji i koje vodi knjigovodstvo za tu djelatnost u valuti te strane zemlje, dobit i porez plaćen toj 16 stranoj državi konvertuje se u domaću valutu primjenom srednjeg kursa na posljednji dan poreznog perioda na koji se dobit odnosi;
b) u svim ostalim slučajevima, iznosi se konvertuju u domaću valutu koristeći srednji kurs koji je bio na snazi kada su iznosi primljeni ili plaćeni.
Član 35
(Prevencija izbjegavanja plaćanja poreza)
Porezna uprava sarađuje sa poreznim organima u BiH s ciljem prevencije izbjegavanja izvršavanja poreznih obaveza.
Član 36
(Knjige i evidencije)
(1) Porezni obveznici su dužni da vode knjige i evidencije na osnovu kojih se utvrđuje osnovica poreza na dobit.
(2) Vrste i način vođenja knjiga i evidencije utvrđuju se Pravilnikom.
(3) Poslovne knjige i evidencije vode se po obračunskoj metodi.
(4) Izuzetak od obračunske metode je plaćanje poreza po odbitku u skladu s članovima od 28 do 31 ovog zakona, kada se primjenjuje blagajnička metoda.
Član 37
(Saradnja)
(1) Direktor i ministri finansija entiteta mogu zaključiti sporazum kojim se odobrava podnošenje jedinstvene porezne prijave nadležnom poreznom organu prema sjedištu poreznog o bveznika, isključivo u slučaju kada porezni obveznik poslovnu d jelatnost obavlja preko poslovnih jedinica koje se nalaze na teritoriji drugog entiteta ili Distrikta.
(2) U slučaju kada se odobri podnošenje jedinstvene porezne prijave iz s tava 1 ovog člana, porezni obveznik porez na dobit uplaćuje svakoj od n adležnih p oreznih u prava entiteta ili Distrikta, u skladu sa udjelom u bruto prihodima koje porezni obveznik ostvari u poslovnim jedinicama na teritoriji drugog entiteta ili Distrikta.
DIO OSMI – POREZNI PODSTICAJI
Član 38
(Podsticaj za investicije)
17
(1) Poreznom obvezniku koji na teritoriji Distrikta izvrši ulaganje u mašine i opremu za obavljanje vlastite registrovane djelatnosti, porezna osnovica se umanjuje za iznos ulaganja.
(2) Porezna osnovica se može umanjiti i za iznos nabavne cijene mašina i opreme.
(3) Umanjenje porezne osnovice iz stava 2 ovog člana ne odnosi se na nabavku putničkih vozila i kancelarijskog namještaja.
Član 39
(Podsticaj za zapošljavanje)
(1) Poreznom obvezniku koji u poreznoj godini zaposli nove radnike na neodređeno vrijeme, umanjuje se porezna osnovica u visini isplaćenih bruto plata novozaposlenih radnika.
(2) Porezni obveznik nema pravo na umanjenje porezne osnovice iz stava 1 ovog člana ukoliko porezni obveznik ili novozaposleni radnici koriste podsticaje za zapošljavanje po nekom drugom osnovu .
DIO DEVETI – PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 40
(Utvrđivanje osnovice poreza na dobit pri promjeni metode utvrđivanja dobiti)
(1) U prvoj godini primjene ovog zakona treba obračunati dobit, odnosno gubitak iz prelaza na novu obračunsku metodu utvrđivanja porezne osnovice, a s ciljem sprečavanja duplog o porezivanja, odnosno s ciljem očuvanja kontinuiteta oporezivanja dobiti.
(2) Dobit iz prelaza na novu o bračunsku metodu povećava osnovicu poreza na dobit koja je utvrđena na način propisan članovima od 5 do 19 ovog zakona.
(3) Gubitak iz prijelaza na novu obračunsku metodu smanjuje osnovicu poreza na dobit koja je utvrđena na način propisan članovima od 5 do 19 ovog zakona.
(4) Način obračuna dobiti, odnosno gubitka iz prelaza na novu obračunsku metodu, utvrđuje se Pravilnikom.
Član 41
(Supsidijarna primjena zakona)
Na kontrolu, utvrđivanje i naplatu poreza na dobit, zatezne kamate, povrat poreza, žalbeni postupak i zastaru supsidijarno se primjenjuje Zakon o Poreznoj upravi. 18
Član 42
(Kaznene odredbe)
Fizička i pravna lica koja postupe suprotno odredbama ovog zakona i time učine prekršaj, kažnjavaju se u skladu sa Zakonom o Poreznoj upravi.
Član 43
(Podzakonski akti)
Direktor je dužan donijeti pravilnik u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 44
(Stavljanje van snage)
(1) Danom početka primjene ovog zakona stavlja se van snage Zakon o porezu na dohodak, odredbe koje se odnose na porez na dobit (Službeni glasnik Brčko distrikta BiH, brojevi 12/03 i 13/03).
(2) Postupak utvrđivanja i naplate poreza na dobit za 2010. godinu okončat će se u skladu sa Zakonom iz stava 1 ovog člana.
Član 45
(Stupanje na snagu)
Ovaj zakon stupa na snagu osmog d ana od dana objavljivanja u Službenom glasniku Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, a primjenjivat će se od 1. januara 2011. godine. Broj: 01-02-321/10. Brčko, 15. decembra 2010. godine
PREDSJEDNIK
SKUPŠTINE BRČKO DISTRIKTA BiH Mirsad Đapo, dipl. pravnik, s.r.
Često postavljana pitanja
Zakon o porezu na dobit
Odgovori se oslanjaju na tekst ovog izdanja, ne na procjenu njegovog trenutnog važenja.
Šta ovaj tekst uređuje?
Odredba navodi: „(2) Oporeziva dobit se utvrđuje usklađivanjem prihoda i rashoda obveznika iskazanih u bilansu uspjeha, u skladu sa zakonom koji uređuje računovodstvo, osim p rihoda i rashoda za koje je ovim zakonom propisan drugačiji način utvrđivanja.”
Član 5 · Pročitajte cijelu odredbu →Koja prava ili zabrane navodi tekst?
Odredba navodi: „(1) Pravno lice ima pravo na odbitak po osnovu otpisanih sumnjivih potraživanja i rezervi.”
Član 10 · Pročitajte cijelu odredbu →Kako tekst uređuje zahtjev ili pravni postupak?
Odredba navodi: „(2) Ukoliko porezni obveznik u tekućoj godini ostvari veću ili manju dobit ili gubitak, može podnijeti zahtjev za utvrđivanje izmijenjene akontacije poreza na dobit.”
Član 24 · Pročitajte cijelu odredbu →Koji rok ili trajanje određuje ova odredba?
Odredba navodi: „(1) Porezna prijava za poreznu godinu se po dnosi najkasnije u roku od 90 dana nakon završetka porezne godine, a u slučaju k alendarske porezne godine, najkasnije do 31. marta tekuće za prethodnu godinu.”
Član 22 · Pročitajte cijelu odredbu →